Je rol als onafhankelijke denker kunnen uitvoeren voor een grote diversiteit aan klanten en met inhoudelijk gedreven collega’s die tot de beste van Nederland behoren is de droom van veel professionals. En die droom maak ik bij Berenschot al bijna 20 jaar waar. De laatste jaren vooral als leidinggevende van teams die zich richten op het verbeteren van de performance van organisaties en dat steeds meer met digitale tooling.
Daarvoor bouwen we platforms voor de verzameling en verwerking van data, passen we data science toe om van data informatie te maken en ontsluiten we die data via allerlei soorten dashboards. Hierbij onderscheiden we ons doordat we de verschillende rollen binnen data science (business understanding, data engineering en data modelling) combineren en zó snel en iteratief met klanten kunnen komen tot een zogenaamde proof of concept.
Als adviseur neem ik me geen blad voor de mond bij mijn klanten en heb een duidelijke mening. Eigenwijs ben ik wellicht ook, maar tevens een luisteraar. Een die de argumenten en de beweegredenen wil begrijpen om te onderzoeken wat het beste (gaat) werken. Dat betekent ook dat de menselijke factor – die vaak niet alleen rationeel is – een belangrijk onderdeel is van het werk dat ik doe en leuk vind om te doen. Elke (digitale) oplossing of advies landt uiteindelijk in een organisatie en moet werken in harmonie met de mensen die er werken.
Afgelopen donderdag 30 mei was het AFAS-theater in Leusden the place to be voor hr-directeuren en hr-managers van middelgrote en grote organisaties die zich bezighouden met complexe en strategische hr-vraagstukken in de organisatie. Diverse sprekers op het HR-Trendscongres, georganiseerd door Berenschot in samenwerking met AFAS Software en Appical, namen hen mee in de mogelijkheden van digitalisering bij bijvoorbeeld werving, talentontwikkeling en performance management. En natuurlijk werden deelnemers bijgepraat over de impact, risico’s en ethische kant van AI.
Operational Excellence is een term die de laatste jaren steeds vaker en door steeds meer bureaus wordt gebruikt om aan te geven dat ze hun klant kunnen helpen met het efficiënter (lees goedkoper) maken van hun processen of organisatie. Soms worden daar nog termen als Lean en Six Sigma aan toegevoegd en als ik het moet geloven is half Nederland al Black Belt. En hier zit meteen het pijnpunt.
Of het nu gaat om de toekomst van werk en organiseren, het verbeteren van het openbaar bestuur, de energietransitie of om de beste zorg voor iedereen: alles wat we doen, is onderzocht, onderbouwd en vanuit meerdere invalshoeken bekeken. Daarbij maken we optimaal gebruik van de kansen en mogelijkheden van digitalisering. We zijn dan ook blij met de nieuwe trainees die hieraan een bijdrage leveren: Noa Zuijderwijk, Enzo van den Maagdenberg, Noa Agami en Stan Verstappen.
Lessen uit de praktijk van installatiebedrijven over datagedreven werken.
De klant is een internationale aanbieder van ICT- en workflowoplossingen voor de zorg en het bedrijfsleven en is gespecialiseerd in totaaloplossingen voor draadloze communicatie, verpleegoproep, slimme sensoren, toegangscontrole, branddetectie en ontruiming. Vanuit de Nederlandse vestiging kreeg Berenschot de vraag om de afdeling Professional Services, verantwoordelijk voor de uitvoering van het installatiewerk, te analyseren. Doel was de productiviteit te optimaliseren.
Neways vervaardigt als elektronicaleverancier elektronica op specificatie van de klant. Het hoofdkantoor van dit wereldwijde concern bevindt zich in Son; daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Europa en in China. Er werken in totaal circa 2.700 medewerkers. De strategie van Neways is gericht op aanzienlijke groei. Berenschot werd gevraagd die strategie voor drie sectoren – automotive, industrie en medical – nadere invulling te geven en te specificeren waar Neways strategisch op in zou moeten zetten.
Een presentatie van Joost Krebbekx, adviseur bij Berenschot en tevens programmamanager van het Innovatiecluster Drachten, bij Machine Constructies Marknesse (MCM) inspireerde vertegenwoordigers van MCM, Geesinknorba, Suplacon en Polder Staal tot het organiseren van een bredere bijeenkomst voor acht bedrijven. Samen met Van Hees Machinery, TCM en GB Steel Group – de verbindende factor is staalproductie – gaven zij Berenschot de opdracht een plan te schrijven voor de oprichting van een innovatiecluster voor de maakindustrie in de oudste polder van Nederland. Aanleiding voor deze vraag was de krappe arbeidsmarkt en de transitie richting industrie 4.0.
Effectieve tijdbesteding van medewerkers leidt tot hogere productiviteit en motivatie.
De COVID-19 crisis brengt onzekerheid met zich mee voor uw organisatie en uw medewerkers. Markten gaan op slot, opdrachten en orders worden uitgesteld of zelfs afgezegd. Netwerken komen onder druk door de toename van digitaal verkeer, vragen over thuiswerken, medewerkers die ziek worden of ineens hun kinderen thuis hebben.
Terugkijkend op 2019 kunnen we constateren dat bedrijven langzaam de tijd kregen om verder vooruit te kijken en bestaande problemen op te lossen.
Na verplaatsing van de productieactiviteiten naar Oost-Europa en de ontwikkelingen van het online verkoopkanaal, piept en kraakt de organisatie onder de groeiende omzet. Berenschot werd gevraagd inzicht te bieden in waar het bedrijf qua kostenniveau staat ten opzichte van concurrenten, in best practices en naar een gecommitteerd plan voor hoe verder. Daarnaast was de vraag of de huidige businessunitstructuur nog de beste manier is om de buy-and-build strategie maximaal te ondersteunen.
Iedereen moet tegenwoordig unieke producten en diensten leveren, van de hoogste kwaliteit, tegen de laagste prijs, met gegarandeerde bezorging - dát zijn de markteisen, maar hoe speelt uw organisatie daarop in? Operational Excellence nieuwe stijl laat zien hoe u deze eisen kunt vertalen in kostprijs, productiviteit, kwaliteit, flexibiliteit, snelheid en innovatie.