Vanwege congestieproblematiek op het elektriciteitsnet komen bedrijven, nieuwbouwprojecten en industrie steeds vaker op een wachtlijst te staan wanneer zij een nieuwe of grotere elektriciteitsaansluiting aanvragen. Dit zet in toenemende mate een rem op bedrijvigheid, woningbouw en verduurzaming. Netbeheerders werken hard om netuitbreidingen en verzwaringen te realiseren, maar voor de transitiefase zijn tussenoplossingen noodzakelijk.
Alternatieve transportrechten en contractvormen
Om slim gebruik te maken van de ruimte die er nog wél is op het bestaande elektriciteitsnet, hebben ACM en Netbeheer Nederland alternatieve transportrechten ontwikkeld. Hierdoor wordt het net beter benut op momenten dat er nog capaciteit beschikbaar is, en extra netbelasting beperkt wanneer het net al vol is. Deze alternatieve transportrechten, die naar verwachting gaan gelden vanaf 1 april 2025, zullen goedkoper worden aangeboden dan de vaste transportrechten. Daarmee zijn ze dus interessant voor partijen waar netkosten een (relatief) grote kostenpost zijn. Hierna volgt een nadere uitleg van de alternatieve transportrechten en contractvormen, zodat u hierop kunt anticiperen en er wellicht uw voordeel mee kunt doen.
Tijdsblokgebonden transportrechten
Bij deze variant heeft de klant tijdens bepaalde tijdsblokken recht op transportcapaciteit. De regionale netbeheerder komt met zijn klant overeen wanneer deze blokken vallen, maar naar verwachting zal dit buiten de typische piekuren zijn. Dit is dus met name interessant voor klanten met een profiel buiten piekuren, zoals partijen met buffercapaciteit (koelpakhuizen) of klanten die hun vaste energievraag buiten de piekuren kunnen sturen (laden van voertuigen).
Tijdsduurgebonden transportrechten
Bij tijdsduurgebonden transportrechten heeft de klant recht op een vastgesteld aantal uren transportcapaciteit per jaar. In het voorstel wordt uitgegaan van een beschikbaarheid van minimaal 85%. Dit betekent dat de netbeheerder de klant 1.314 uur per jaar mag vragen af te schakelen. Dit moet een dag van tevoren kenbaar gemaakt worden. Nog onduidelijk is hoe netbeheerders die uren zullen verdelen over het jaar. Deze contractvorm is daarom interessant voor bedrijven die productie enkele dagen kunnen bufferen.
Capaciteitsbeperkingscontract
Met een capaciteitsbeperkingscontract (CBC) beperkt de afnemer vrijwillig, tegen betaling, zijn piekvermogen. De netbeheerder vraagt de klant om op specifieke momenten geen gebruik te maken van diens volledige netaansluiting. Het verschil met tijdsblokgebonden transportrechten is dat een CBC bedoeld is om op een specifiek moment wanneer congestie wordt verwacht de capaciteit te beperken. Bij tijdsblokgebonden transportrechten worden de blokken vooraf vastgelegd en gelden ze dus ook altijd.
Groepstransportovereenkomst
In een groepstransportovereenkomst delen verschillende klanten een transportovereenkomst, die lager is dan de som van hun individuele transportovereenkomsten. Hierdoor betalen ze lagere nettarieven en kan de overige capaciteit opnieuw worden uitgegeven. Deze optie is met name interessant voor klanten die fysiek dicht bij elkaar liggen en een onderling verschillend afnameprofiel hebben, of bij partijen met flexibiliteit in hun systeem.
De hiervoor beschreven alternatieve contractvormen kunnen bedrijven op korte termijn de ruimte bieden die ze nodig hebben om te groeien en te verduurzamen. Mocht u van gedachten willen wisselen over welke oplossing het meest geschikt is voor uw specifieke situatie, neem dan gerust contact met ons op.
7 inzichten voor de energiesector
Bij Berenschot werken we actief mee aan de energietransitie binnen Nederland. Hierdoor doen we veel kennis en ervaring op binnen de energiesector en kennen we de laatste trends. In de reeks '7 inzichten' delen verschillende adviseurs de inzichten die zij het afgelopen jaar (2024) hebben opgedaan.