Persoonlijke relatie fundament recruitment ondanks digitalisering | Berenschot artikel

Persoonlijke relatie blijft fundament recruitment – ondanks digitalisering

Artikel
Persoonlijke relatie blijft fundament recruitment – ondanks digitalisering

Deel dit artikel

Datum

03 april 2023

Leestijd

2 minuten

Nu de war for talent gestreden lijkt te zijn en de kandidaat als winnaar uit de bus is gekomen, breekt een nieuw tijdperk aan op de arbeidsmarkt. Een periode van aanhoudende krapte en meer macht voor kandidaten lijkt aanstaande, waarin het succes van een organisatie voor een groot deel bepaald wordt door de mate van verbondenheid met haar medewerkers. Hoe verhoudt die constatering zich tot de huidige digitalisering van recruitment?

Dat recruitment zich midden in een digitaliseringsslag bevindt, is terug te zien aan de kant van zowel de kandidaat als organisaties. Organisaties automatiseren recruitmentprocessen steeds verder en optimaliseren die met behulp van bijvoorbeeld online meetings en assessments, een Applicant Tracking System, video-interviews, gamification of het automatiseren van bepaalde (eenvoudige) taken. Digitale (systeem)ondersteuning helpt organisaties tevens bij het verkrijgen van data over kandidaten en inzichten in hun doelgroepen. Veel recruitmentorganisaties of ‑afdelingen kunnen vandaag de dag niet meer zonder deze inzichten, die cruciaal zijn voor het werven en binden van geschikte kandidaten. De digitalisering van recruitment leidt verder tot een hogere productiviteit van recruiters; er is meer tijd voor andere taken, meer ruimte voor persoonlijk contact en ze kunnen hun rol creatiever of strategischer invullen. Bovendien stroomlijnt digitalisering het recruitmentproces, wat de kans op voortijdig afhaken van kandidaten verkleint.

Voldoende contactmomenten essentieel

Toch is het belangrijk de grenzen van digitalisering van het recruitmentproces te onderzoeken. Persoonlijk contact en fysieke aanwezigheid zijn namelijk onmisbaar in dit proces. Wanneer er te weinig persoonlijke en fysieke contactmomenten zijn ingebouwd, is het voor een recruiter lastiger om de kernwaarden, visie of missie van de organisatie over te brengen. En de kandidaat kan zonder voldoende contactmomenten onvoldoende inschatten of het de moeite waard is zich continu, normatief en affectief te binden aan de organisatie. Ook is het voor hem of haar lastiger zich te presenteren of persoonlijke feedback te ontvangen. Een voornamelijk digitaal recruitmentproces biedt namelijk minder gelegenheid zich aspecten als potentiële werkomgeving, sfeer en waarden van de toekomstige werkgever eigen te maken.

Complementaire insteek

Kortom, hoewel digitalisering van het recruitmentproces dus zeker voordelen kent, is het beter digitalisering en binding binnen het recruitmentproces als complementair te beschouwen. En vanuit die insteek maximaal te profiteren van de digitaliseringsslag die de recruitmentwereld aan het maken is. Digitalisering kan de directe band tussen mensen niet vervangen, maar wél ondersteunen en versterken. Het fundament van recruitment is en blijft echter de persoonlijke relatie en het vertrouwen tussen recruiter en kandidaat.

Boost je personeelsbeleid

Ze zijn echt nodig: moderne feedbacktoepassingen, big data-systemen en digitaal recruitment. Maar lang niet altijd en lang niet overal. In dit boek leiden deskundigen u naar wat echt nodig is aan HR-toepassingen voor uw goede, duurzame bedrijfsvoering en (gezond) personeel. 

 

Wilt u liever eerst een preview van het boek? Laat uw gegevens hieronder achter en download gratis een hoofdstuk van het boek. 

Gerelateerd

Meer weten?

Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief