Toekomstbestendige ICT-basisinfrastructuur voor funderend onderwijs | Berenschot

Beleidsadvies OCW omtrent ICT-basisinfrastructuur funderend onderwijs

Case
Beleidsadvies OCW ICT-basisinfrastructuur funderend onderwijs

Deel deze case

Datum

18 december 2024

Opdrachtgever

OCW

Digitale technologie zijn onmisbaar als instrument om onderwijs te geven en te organiseren. Het is dan ook essentieel dat leerlingadministratie- en volgsystemen, elektronische leeromgevingen, digitale leermiddelen en digitale toetssystemen ook in de toekomst goed en veilig werken en soepel met elkaar samenwerken.

In opdracht van OCW onderzochten Highberg en Berenschot de huidige regie op de ICT-basisinfrastructuur en deden ze aanbevelingen over de vereiste aanpassingen om te komen tot een toekomstbestendige ICT-basisinfrastructuur voor het funderend onderwijs.

Randvoorwaarde

Zo’n ICT-basisinfrastructuur bestaat uit afspraken, standaarden en generieke voorzieningen om de ICT voor het Nederlands funderend onderwijs te ondersteunen. Producten van leveranciers, zoals specifieke digitale leermiddelen, LAS-systemen, leerlingvolgsystemen, elektronische leeromgevingen, maken gebruik van de ICT-basisinfrastructuur. “Randvoorwaardelijk voor de werking van de ICT-basisinfrastructuur is dat aanbieders en afnemers van functionaliteiten uit de ICT-basisinfrastructuur weten hoe ze deze moeten toepassen en erop kunnen aansluiten”, stelt Bram Lankreijer, managing consultant bij Berenschot.

Behoeften centraal

In de eerste fase van het onderzoek lag de focus op het definiëren en afbakenen van de ICT-basisinfrastructuur op basis van een documentenstudie en 25 interviews met diverse organisaties in het funderend onderwijs. De tweede fase richtte zich op het ontwerpen van een toekomstbestendige ICT-basisinfrastructuur, waarbij de behoeften van het onderwijs, opgehaald in de eerste fase, centraal stonden en de noodzakelijke aanpassingen en beleidsinstrumenten werden geïdentificeerd. “De publieke waarden die hieruit naar voren kwamen, hebben we verwerkt in onze aanbevelingen. Tevens hebben we een afwegingskader opgesteld voor voorzieningen, zodat duidelijk is wanneer die onderdeel zijn van de publieke ICT-basisinfrastructuur”, verklaart Harro Spanninga, senior managing consultant bij Berenschot. “Om recht te doen aan de diversiteit van de vraagstukken, hebben we daarnaast de beleidsopties op verschillende onderdelen beschreven.”

Concrete stappen

In de Kamerbrief van 22 november jl. onderschrijft Mariëlle Paul, staatssecretaris van Onderwijs, de conclusies van de onderzoekers van Berenschot en Highberg dat de huidige ICT-basisinfrastructuur toe is aan een grondige herziening. Daartoe gaat OCW in 2025 concrete stappen zetten, met onder meer een programma om publieke waarden centraal te stellen in de inrichting van de ICT-basisinfrastructuur. Dit richt zich op zowel kennisdeling als technische voorzieningen, met betrokkenheid van partijen zoals Kennisnet, SIVON en de onderwijssector. Om de publieke regie te versterken, worden daarnaast cruciale basisvoorzieningen belegd bij een publieke voorzieningenorganisatie, om veiligheid, continuïteit en keuzevrijheid voor scholen te waarborgen. Tot slot benadrukt OCW dat dit een gezamenlijke opgave is voor scholen, marktpartijen en overheden.

Blijf op de hoogte van onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief