Na verplaatsing van de productieactiviteiten naar Oost-Europa en de ontwikkelingen van het online verkoopkanaal, piept en kraakt de organisatie onder de groeiende omzet. Berenschot werd gevraagd inzicht te bieden in waar het bedrijf qua kostenniveau staat ten opzichte van concurrenten, in best practices en naar een gecommitteerd plan voor hoe verder. Daarnaast was de vraag of de huidige businessunitstructuur nog de beste manier is om de buy-and-build strategie maximaal te ondersteunen.
Advies voor de toekomst
Samen met betrokkenen hebben we de organisatie en kosten van de verschillende organisatieonderdelen in kaart gebracht. Deze hebben we gebenchmarkt met relevante sectoren en er is een plan gemaakt op welke vlakken welke maatregelen genomen moeten gaan worden. Daarnaast is in workshops de huidige structuur tegen het licht van de strategie en huidige prestatie gehouden. Dit resulteerde in een advies over de structuur en besturing voor de toekomst.
Fors verbeterpotentieel
In totaal zijn op verschillende gebieden meerdere miljoenen aan verbeterpotentieel geïdentificeerd. Een groot deel hiervan is vertaald naar concrete acties die de verantwoordelijken in hun eigen jaarplannen hebben opgenomen. Daarnaast is er een gedeeld beeld ontstaan over de toekomst van de organisatie en ligt er een plan om daar te komen.