De uitkomsten van de benchmark helpen u om stevig onderbouwde keuzes te maken. Bijvoorbeeld om uw afdeling verder te professionaliseren, de meerwaarde aantoonbaar te maken voor het bestuur of als bron voor uw afdelingsplan.
Het onderzoek biedt een kwalitatieve en kwantitatieve vergelijking met communicatieafdelingen bij overheden en publieke organisaties. Zo ontdekt u op welke vlakken zich verschillen voordoen en waarom. Ook krijgt u inzicht in actuele trends en hoe andere organisaties daarop (willen) anticiperen.
Resultaat
Na deelname weet u:
- aan welke opgaven communicatie bijdraagt
- welke kerntaken afdelingen zelf doen en wat zij uitbesteden
- wat de omvang van afdelingen is en hoe groot specifieke communicatiedisciplines zijn (woordvoering, communicatieadvies, redactie, social media, etc.)
- hoe de besturing en inrichting van communicatieafdelingen eruitzien, wat de mate van centralisatie is
- hoe dienstverlening, prioriteitstelling en capaciteitsverdeling plaatsvinden
- welke salarissen gebruikelijk zijn bij communicatieafdelingen, ook per functieniveau
- wat de totale kosten van een communicatieafdeling zijn en hoe die zijn opgebouwd
- welke trends en ontwikkelingen vakgenoten bezighouden.
In een visuele rapportage beschrijven we bovenstaande dimensies, voorzien van conclusies. U krijgt inzichtelijk hoe uw organisatie zich verhoudt tot het referentiegemiddelde (N.B. wij delen nooit data van andere organisaties).
Benchmark communicatie
Appels met appels vergelijken’ is een belangrijke voorwaarde bij benchmarking. Daarom besteden wij zorgvuldig aandacht aan het vergelijkbaar maken van communicatiefuncties, zodat we valide en betrouwbare uitspraken kunnen doen. Wij vergelijken uw communicatieafdeling altijd met de meest passende referentiegroep: organisaties uit dezelfde sector, met dezelfde kerntaken en/of van een soortgelijke omvang.
Het onderzoek verloopt als volgt. U vult de benchmarkvragenlijst online in. Indien gewenst, ondersteunen wij u daarbij. Op basis van de door u aangeleverde gegevens stellen wij een conceptvergelijking op. Deze bespreken wij met u in een persoonlijk (online) gesprek. Na validatie van de uitkomsten ontvangt u een rapportage. Hierin leest u op welke punten uw communicatieafdeling verschilt van de referentiegroep en waarom. Ook staat beschreven aan welke knoppen u kunt draaien om de toegevoegde waarde van uw communicatieafdeling te versterken.
Neem contact op met onze adviseurs
Waarom Berenschot?
- Benchmarken zit diep in het DNA van Berenschot.
- Berenschot Benchmark Instituut bouwt voort op tachtig jaar kennis en expertise.
- Omvangrijke benchmarkdatabase met ruim 2.500 organisaties uit tientallen sectoren.
- State-of-the-art analyses en technieken.
- Objectief, betrouwbaar en onderbouwd.
- Uw anonimiteit is gewaarborgd.
- Benchmark in overeenstemming met vigerende privacywetgeving.
Wat betaalt u voor deze benchmark?
De kosten van deelname aan de Benchmark Communicatie bedragen € 9.975,00.