Hoewel we nog midden in de coronacrisis en lockdown zitten, zijn steeds meer organisaties bezig met het vraagstuk ‘hoe verder post-corona?’. Corona heeft voor organisaties de ontwikkeling van thuiswerken en digitaal samenwerken versneld. Maar wat is nu de beste manier van samenwerken als er geen restricties meer zijn? Naast de discussie over huisvesting en werkplekken heeft het vormgeven van het nieuwe normaal invloed op diverse HR-onderwerpen.
Permanente impact
Elke organisatie zal zich de komende tijd richten op de vraag hoe ze zich na corona wil gaan organiseren. Zoals in het blog ‘Re-boarden in een nieuwe realiteit’ wordt gesteld, zal dit gaan over welke lessen je als organisatie meeneemt en welke permanente impact de coronacrisis heeft op de inrichting van je organisatie. Maar ook de meer praktische vraagstukken, zoals hoe je thuiswerken vorm wilt geven en de thuiswerk- en/of reiskostenvergoeding wilt inrichten. Kilian Wawoe heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de impact van de crisis op diverse groepen medewerkers en zal binnenkort zijn inzichten ten aanzien van bijvoorbeeld samenwerken post-corona publiceren.
Wendbaarheid cruciaal
De coronacrisis heeft benadrukt dat wendbaarheid voor organisaties en hun medewerkers cruciaal is. Arbeidsvoorwaarden, werkwijzen en werkomgevingen staan niet meer voor langere periodes vast zoals voorheen. Mijn collega’s en ik zullen vanuit verschillende invalshoeken kijken naar het nieuwe werken, post-corona, en hierbij verschillende experts aan het woord laten. Centraal hierin staat voor ons het kiezen van een nieuwe koers met een helder verhaal, met leiderschap, medewerkers en het collectief als belangrijke ankerpunten.
Het is verleidelijk om vanuit het individu te redeneren en te focussen op praktische vraagstukken
Grotere geheel
We zien meerdere benaderingen om te komen tot een nieuwe manier van (samen)werken, de ene organisatie stelt een vast doel zoals het bepalen van een verhouding van werktijd op kantoor en thuis en laat binnen dit kader de teams zoeken naar de beste werkwijze. De andere organisatie gaat samen met haar medewerkers op zoek naar een nieuwe balans en kaders. Het einddoel is in alle gevallen hetzelfde, namelijk de wens voor een organisatie waarin continuïteit en kwaliteit gewaarborgd is.
Wat ons betreft is het belangrijk om te kijken naar het grotere geheel, het is verleidelijk om vanuit het individu te redeneren en te focussen op praktische vraagstukken zoals het aantal vierkante meters. Maar wat werkt voor de groep, het geheel en samen? Een interessante ontdekkingstocht naar een nieuwe wereld!