Klimaattalent aan de slag bij Liander | Berenschot blog

Aan de slag bij een partij met een centrale rol in de energietransitie!

Blog
Aan de slag bij een partij met een centrale rol in de energietransitie!

Deel deze blogpost

Datum

08 juni 2023

Leestijd

1 minuut

Trachten klantgedrag te voorspellen en zo ervoor zorgen dat het elektriciteitsnet klaar is voor de toekomst. Daar heb ik regionaal netbeheerder Liander bij ondersteund. Een rol midden in de energietransitie met vele interessante facetten!

Leververplichting

Bij een klant denk je aan een partij of persoon die een product of dienst afneemt. Bij de netbeheerder is dat niet veel anders. Klanten ‘kopen’ hier een aansluiting met bijbehorend vermogen. Liander realiseert de aansluiting en daarmee is de transactie voltooid. Toch? Niet helemaal. Liander dient de klant namelijk ook te allen tijde van het gecontracteerd vermogen te kunnen voorzien. En daar zit nu juist de crux. De capaciteit van het net is niet eindeloos en steeds vaker is er sprake van netcongestie.

Jaarlijkse forecasts

Hoe zorgt Liander dan dat zij altijd hun deel van de afspraak kunnen nakomen? Ten slotte komen er elk jaar weer nieuwe klanten bij die een aansluiting en bijbehorend vermogen willen. Bovendien verschilt dat aantal nieuwe klanten ook nog eens sterk per jaar vanwege bijvoorbeeld economische omstandigheden. Om op dit soort schommelingen voorbereid te zijn en de toekomstige vraag zo goed mogelijk in kaart te brengen, maakt Liander jaarlijkse forecasts. Hiermee probeert de netbeheerder voor een bepaalde periode te voorspellen wat de klantvraag zal zijn, met inachtneming van de actuele context.

Context in kaart

Als Klimaattalent ondersteun ik Liander in het opstellen van die forecast, door te proberen de actuele context te duiden voor bepaalde typen klanten. Wat speelt er in de buitenwereld en welke impact kan dit hebben op het aantal aanvragen voor een aansluiting? Samen met het team Klantstrategie binnen Liander haal ik hiervoor informatie op om de context zo goed mogelijk in kaart te brengen. Vervolgens brainstormen we over hoe we die gegevens het beste kunnen duiden. Dit alles om ervoor te zorgen dat Liander voorbereid is op de toekomst en steeds al haar klanten van vermogen kan voorzien!

Blijf op de hoogte met onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief