In veel organisaties staan functiebeschrijvingen en een functiewaarderingssysteem nog altijd aan de basis van het beloningsbeleid. Wij helpen bij het kiezen van een geschikt systeem en de implementatie daarvan. Voor modernere, zelfsturende, agile organisaties met veelal een platte organisatiestructuur gebruiken we een rollenmodel als kapstok voor functiewaardering.
Naast een basissalaris en eventueel een bonus is het van belang om te kijken naar secundaire onderdelen van het arbeidsvoorwaardenpakket. Steeds meer organisaties spelen daarnaast in op de intrinsieke motivatie van medewerkers. Daarbij spelen ontwikkel- en carrièremogelijkheden, continue feedback, de stijl van leidinggeven en de cultuur in organisaties een grote rol. Wij helpen bij het implementeren van het nieuwe belonen en beoordelen in organisaties.
Bij het vormgeven van de totale beleving die werkgevers willen creëren, de employee experience, starten we in veel gevallen met het op- of scherpstellen van de zogeheten ‘employee value proposition’. De employee experience gaat verder dan een functiewaardering. Hierin maken we duidelijk op welke wijze uw organisatie zich onderscheidt. Vervolgens kijken we in hoeverre u als werkgever waarmaakt wat u belooft.
Organisaties opereren in een steeds hectischere omgeving, waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Ontwikkelingen als globalisering, nieuwe technologieën, robotisering en automatisering hebben direct impact op (de organisatie van) het dagelijks werk.
Het zal u niet ontgaan zijn: in de HR-vakliteratuur komt u steeds vaker het Engelse begrip ‘employee experience’ tegen. Het is een gevleugelde term die in de praktijk van de HR-professional een steeds dominantere rol begint te spelen. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met employee experience en wat heeft het te maken met de arbeidsvoorwaarden? Wat kan uw organisatie doen om haar werknemers via arbeidsvoorwaarden een goede employee experience te geven?
Permanente krapte op de arbeidsmarkt lijkt een feit. Talent wordt schaars en duur. De krapte belemmert groeikansen en zet in veel organisaties druk op de continuïteit en kwaliteit van het werk. Om in deze krappe markt toch medewerkers binnen te halen, wordt het steeds belangrijker de waarde van uw organisatie als werkgever scherper te etaleren.
Veranderingen in de omgeving van organisaties, zoals digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en andere eisen van medewerkers, dwingen organisaties beter invulling te geven aan ontwikkelmogelijkheden en concrete begeleiding en ondersteuning op de werkvloer. Daarnaast moeten medewerkers zichzelf continu aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Meld u aan voor de HR nieuwsbrief die we elk kwartaal versturen