Leiderschapsontwikkeling voor Croonwolter&dros | Berenschot cases

Leiderschapsontwikkeling voor Croonwolter&dros

Case
Leiderschapsontwikkeling voor Croonwolter&dros

Deel deze case

Datum

16 april 2025

De krappe arbeidsmarkt en toenemende complexiteit van de klantopgaven stelt het bedrijf voor flinke uitdagingen op het vlak van competenties en vaardigheden. Ondersteund door Berenschot zet Croonwolter&dros daarom sterk in op leiderschaps- en teamontwikkeling.

Croonwolter&dros levert intelligente technologische oplossingen: veilige, betrouwbare en duurzame installaties die compliant zijn met alle regelgeving. Met als toegevoegde waarde voor de klant dat die morgen en overmorgen minder energie verbruikt dan gisteren en eergisteren.

De arbeidsmarkt voor de technieksector is al jaren krap, reden voor Croonwolter&dros om enkele jaren geleden meer te gaan investeren in recruitment. “We wilden groeien, niet alleen door acquisitie maar ook door autonome groei. Daarom hebben we een ervaren recruitment manager geworven, een team opgezet dat inmiddels vijftien mensen telt , en een nieuw applicant tracking systeem geïmplementeerd”, vertelt Harold Vreeburg, directeur HR bij Croonwolter&dros. 

Succesvolle arbeidsmarktcampagne

In 2021 werd de eerste grote arbeidsmarktcampagne voor monteurs en servicemonteurs opgetuigd, met voetballer Theo Janssen als boegbeeld. “Daarin hebben we veel tijd besteed aan de boodschap, aan onze employer brand en onze arbeidsmarktpositie. Nog steeds trekken we met techniek en onze aansprekende projecten heel veel mensen over de streep.

Maar in toenemende mate benoemen we ook de toegevoegde waarde die we leveren als bedrijf. Mensen kiezen vaker voor een bedrijf dat bewust bezig is met duurzaamheid en de energietransitie. Daar staan wij middenin.” De arbeidsmarktcampagne was een succes. “Het heeft geleid tot meer naamsbekendheid en alleen door de campagne hebben we honderd extra (service)monteurs aangenomen.”

Opwaartse druk

De volgende uitdaging is medewerkers aan boord houden, want concurrenten zijn even actief aan het werven. “Iedereen heeft te maken met ongewenst verloop. Daarnaast is ook een opwaartse druk op het salarishuis zichtbaar, doordat steeds meer mensen voor een hoger salaris worden aangenomen”, schetst Vreeburg. “Dat moeten we dan ook heel nauwlettend monitoren, want anders zitten mensen ook sneller aan hun plafond en gaan ze ergens anders heen.”

Arbeidsvoorwaarden ziet hij als een hygiënefactor, waar een bedrijf geen extra punten mee scoort. “Mensen beschouwen een goed werkklimaat en concurrerende arbeidsvoorwaarden als normaal. Uiteraard zorgen we dat die op orde blijven. Daarnaast kunnen we aan meerdere knoppen draaien. Zo zetten we in op flexibilisering van arbeidsvoorwaarden in de meest brede zin.”

Harold Vreeburg, directeur HR bij Croonwolter&dros

 

Outside-in look

Leiderschap is een van de enablers in het realiseren van de strategie van Croonwolter &dros. “Als bedrijf willen we niet alleen technische installaties en innovatieve oplossingen bedenken, maar ook meerwaarde leveren voor de klant. De outside-in look – wat vind jij belangrijk als klant – staat dan ook centraal”, stelt Vreeburg. “En daar hoort ander leiderschap bij.

In een traditionele branche als de onze zijn sommigen opgeklommen binnen het bedrijf tot bijvoorbeeld afdelingshoofd op basis van ervaring en professionaliteit. Daar red je het nu niet meer mee. De opgave van de klant is complexer, dat vergt een andere stijl van leidinggeven en meer diverse teams qua competenties en vaardigheden.”

Teampersona’s en assessments

Croonwolter&dros werkt al samen met Berenschot op het vlak van individuele selectie- en ontwikkelassessments voor leidinggevenden. Deze worden komende tijd aangevuld met teamassessments om te kijken hoe een potentiële leidinggevende past in het totaal van een team. “We hebben twee directeuren van bedrijfsonderdelen gevraagd naar hun opgave in het kader van onze missie, visie, doelen en strategie, en welk team ze daarvoor nodig hebben. Op basis daarvan hebben we teampersona’s opgesteld met bijbehorende competenties”, aldus Vreeburg. Vervolgens wordt gekeken hoe teamleden zich verhouden tot de persona’s. “Zo willen we inzicht krijgen in teams en wat een team nodig heeft aan ontwikkeling.”

Het is een hele betrouwbare, household name. En ze leveren gedegen en kwalitatief goed werk, bij een goede prijs-kwaliteitverhouding.

- Harold Vreeburg, directeur HR bij Croonwolter&dros. 

Gedegen en kwalitatief goed werk

Berenschot is een vaste partner voor Croonwolter&dros vanwege de continue kwaliteit die wordt geleverd. “Het is een hele betrouwbare, household name. En ze leveren gedegen  werk, bij een goede prijs-kwaliteitverhouding”, zegt hij. “Zorgvuldig leidinggevenden werven en ontwikkelen draagt bij aan onze strategie om succesvol te blijven in een complexe context.”

Croonwolter&dros

Croonwolter&dros is in 2017 ontstaan uit de fusie van Croon en Wolter & Dros, en onderdeel van TBI. Het bedrijf is gespecialiseerd in elektrotechniek, werktuigbouwkunde, automatisering en informatisering, en levert intelligente technologische oplossingen voor de utiliteitsbouw, industrie, infra en marine & offshore. Dit betreft zowel nieuwbouw als revitalisering/renovatie als onderhoud. Naast het hoofdkantoor in Rotterdam heeft Croonwolter&dros vestigingen door heel Nederland. Het bedrijf telt 3.000 medewerkers en heeft een omzet van € 750 miljoen (2024). Dit jaar viert Croonwolter&dros zijn 150-jarig bestaan.

Blijf op de hoogte van onze laatste klantcases

Meld u aan voor onze nieuwsbrief