In de gemeente Amsterdam wordt het jongerenwerk in school sinds 2021 uitgevoerd door vijf welzijnsorganisaties binnen het samenwerkingsverband ‘Samen voor Jongeren Amsterdam’. Het doel is om jongerenwerk laagdrempelig aan te bieden in scholen en zo problemen bij leerlingen snel te signaleren en de juiste hulp en ondersteuning te kunnen bieden.
Per 1 januari 2025 gaat het om 39 scholen waar jongerenwerkers actief zijn, gefinancierd door gemeente en het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen via een subsidieregeling, plus 3 scholen voor speciaal onderwijs, gefinancierd door het Samenwerkingsverband.
Snelste weg
Omdat het bestaande fte-tarief in de ogen van de welzijnsorganisaties niet toereikend was, vroeg de gemeente Amsterdam Berenschot onderzoek te doen naar de opbouw en hoogte van een marktconforme kostprijs per fte jongerenwerker in school, met daarin een duidelijk onderscheid in overheadkosten en directe kosten. “In 2021 hadden we samen met de jongerenwerkorganisaties afspraken gemaakt over het tarief voor 1 fte jongerenwerker. Bij het herinrichten van het jongerenwerk en selecteren van scholen ontdekten we dat de prijs heel lang niet op de juiste manier had meebewogen met cao-stijgingen”, zegt Sigrid Stam, beleidsadviseur Jeugd bij de gemeente Amsterdam. Om te achterhalen wat een goede, marktconforme prijs is, benaderde de gemeente drie adviesbureaus. “De keuze viel op Berenschot omdat zij zelf al benchmarks uitvoerden in de care en het onderwijs, en ze ervaring hadden met welzijns- en jongerenorganisaties, die op hun beurt ook bekend waren met Berenschot. Dat leek ons de snelste weg. Bovendien offreerden ze het werk tegen de laagste prijs.”
Daarnaast waren de adviseurs heel benaderbaar voor ons als gemeente maar ook voor alle deelnemende organisaties. Met hun inbreng werd steeds iets gedaan.
- Sigrid Stam, beleidsadviseur Jeugd bij de gemeente Amsterdam
Transparante aanpak
Bij het onderzoek naar een marktconforme prijs, dat in augustus 2024 van start ging, gaf de gemeente Berenschot enkele bestuurlijke wensen mee. “De marktconforme prijs moest betrekking hebben op de praktijk in de gemeente Amsterdam en daarnaast werd een specifieke vergelijking gevraagd met prijzen bij andere grote welzijnsorganisaties in het land plus een vergelijking met enkele onderwijsfuncties, waaronder docent, pedagogisch medewerker en pedagogisch conciërge”, verklaart Stam. Tijdens de startbijeenkomst deelde Berenschot de onderzoeksmethodiek met de betrokken welzijnsorganisaties. Samen met deze organisaties werd een format opgesteld, dat de organisaties vervolgens invulden. “Berenschot was heel transparant over de aanpak, het was heel duidelijk welke stappen we gingen doorlopen. Daarnaast waren de adviseurs heel benaderbaar voor ons als gemeente maar ook voor alle deelnemende organisaties. Met hun inbreng werd steeds iets gedaan”, aldus Stam. “Ondanks de krappe deadline voelde het niet alsof we haast hadden.”
Onderbouwd tarief
Na bespreking van het conceptrapport met gemeente en samenwerkingsverband leverde Berenschot begin december 2024 het eindrapport op met daarin een voorstel voor een nieuwe marktconforme kostprijs voor een fte jongerenwerker. Dezelfde maand werd dit voorstel besproken met de wethouder Jongerenwerk en de jongerenwerkorganisaties. Stam: “De komende subsidieperiode tot 1 augustus 2027 rekenen we met dit tarief; dit kwam overeen met wat we zelf dachten en bij de selectie van scholen voor de subsidieregeling hadden aangehouden. Dankzij het onderzoek van Berenschot is dat gevoel nu ook echt onderbouwd.”