Hogeschool Utrecht (HU) streeft naar een sociaal veilige en integere werk- en studeeromgeving voor al haar studenten en medewerkers. Onderdeel van deze omgeving is een plek waar studenten en medewerkers een melding kunnen doen als ze te maken hebben gehad met ongewenst gedrag of een vermoeden hebben van een integriteitsschending of misstand. Op deze pagina vertellen wij je waarvoor je bij de commissie terecht kan en hoe wij te werk gaan.
De onafhankelijke integriteitscommissie wordt gevormd door drie externe experts, Jessica Hoitink, Klaartje Thierry en Eugène van der Heijden. De commissie wordt ondersteund door Ronald van der Mark en Milan Terwisscha vanuit Berenschot.
De commissie werkt op onafhankelijke wijze en volgens de regelingen en procedures zoals die zijn vastgesteld door de HU.
Het kan voorkomen dat je in jouw opleiding of werk bij de HU ergens tegen aanloopt op het gebied van integriteit, misstanden of ongewenst gedrag. Je zit bijvoorbeeld met een dilemma, voelt je onheus bejegend of je vermoedt dat een collega of student fraudeert. In al deze gevallen geldt: maak het bespreekbaar. Bijvoorbeeld met je studieloopbaanbegeleider, leerteambegeleider, decaan, collega, leidinggevende, vertrouwenspersoon of ombudsfunctionaris. Als dit niet mogelijk is of resulteert in een voor jou onvoldoende geschikte oplossing bestaat er de mogelijkheid om een melding te doen. De melding wordt dan opgepakt door de onafhankelijke integriteitscommissie.
Wij als commissie vinden het belangrijk dat je je veilig en vertrouwd voelt als je een melding maakt. Wij behandelen je melding waar mogelijk vertrouwelijk. Ook helpt het secretariaat jou bij het doen van een melding. Als commissie behandelen we de melding onafhankelijk, de HU heeft hier geen invloed op.
1. Melding maken
Als je een melding doet, dan kan dat via meldpuntHU@berenschot.nl of via 06 - 82 08 32 94. Je kunt ons ook eerst bellen als je meer informatie wilt over wat het betekent als je een melding doet. Je kunt je altijd laten bijstaan door een vertrouwenspersoon bij het maken van een melding.
2. Check compleetheid melding
Na ontvangst van je melding bekijken we of deze compleet is. Als dit niet zo is, helpen we je hierbij. Daarna krijg je een ontvangstbevestiging en geven we informatie over het proces en de rol van de commissie daarin.
3. Informeren betrokken partijen
We informeren vervolgens het College van Bestuur en de directeur van het betreffende organisatieonderdeel. Ook infomeren we de beklaagde en geven we de beklaagde informatie over de verdere procedure. Voor iedereen die betrokken is bij de melding van of het onderzoek naar een vermoeden van een misstand, integriteitsschending of ongewenst gedrag geldt een geheimhoudingsplicht.
4. Vervolgstap
De Commissie gaat zich vervolgens beraden op wat een juiste vervolgstap is. Dit kan bijvoorbeeld mediation, een hoorzitting of een onderzoek zijn. Ook heeft de Commissie de mogelijkheid om de melding informeel af te handelen door casus zodanig te behandelen dat mediation, hoorzitting of onderzoek niet nodig is.
5. Advies aan het CvB
Op basis van deze vervolgstap geven we een advies aan het College van Bestuur. Dit advies bevat of er sprake is van een misstand, integriteitsschending of ongewenst gedrag en bevat eventuele maatregelen voor individuen.
Doorlooptijd
We proberen de totale doorlooptijd van ontvangst van een melding tot aan het advies aan het College van Bestuur binnen 8 weken te houden. Het College van Bestuur laat binnen 3 weken weten of en hoe ze opvolging geven aan het advies. Echter kan de doorlooptijd per casus verschillen, hierover blijven we de betrokken partijen gedurende de procedure inlichten.
Alles wat de commissie doet gebeurt op basis van de regeling ongewenst gedrag, de regeling melding bij een vermoeden van een misstand of de regeling melding bij een vermoeden van integriteitsschending. Deze kun je hieronder downloaden:
De onafhankelijke integriteitscommissie wordt gevormd door drie externe experts, Jessica Hoitink, Klaartje Thierry en Eugène van der Heijden. De Commissie wordt ondersteund door Ronald van der Mark en Milan Terwisscha vanuit Berenschot. Zij hebben ruimschoots ervaring met het ondersteunen van meerdere commissies.
Jessica (1966) is zowel juridisch als verander- en bedrijfskundig goed onderlegd, en vanuit deze combinatie al langere tijd actief in strategische adviesrollen en op senior managementposities in het publieke domein, met een accent op maatschappelijke transitieopgaven. Naast samenwerkings- en governance-vraagstukken heeft zij zich mede toegelegd op klachtbehandeling/bemiddelingsvraagstukken, morele oordeelsvorming en integriteit.
Jessica vervult diverse nevenfuncties. Zo is zij lid van de Maatschappelijke Adviesraad van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrehct, onafhankelijk voorzitter van de Raad van Toezicht van een Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en voorzitter van de Klachtcommissie Jeugd(zorg) Midden-Nederland (KJMN).
Als rechter-plaatsvervanger heeft zij meer dan tien jaar ervaring met zaaksbehandeling. Zij vindt zorgvuldigheid en transparantie naar partijen over de gevolgde procedure van groot belang, zodat alle betrokkenen zich voldoende gehoord voelen, en voor hen inzichtelijk is hoe het oordeel tot stand is gekomen.
Jessica is voorts ervaren in de rol van (onafhankelijk) voorzitter, waarbij zij ernaar streeft om iedereen goed tot zijn recht te laten komen zonder het gemeenschappelijk belang uit het oog te verliezen.
Klaartje (1973) studeerde Psychologie van Arbeid, gezondheid en organisatie aan de Universiteit Utrecht (1998). Inmiddels werkt ze bijna 25 jaar aan vraagstukken waar mens en werk elkaar raken, in situaties waar verandering/ontwikkeling van mensen wordt gevraagd en vaak het ‘moeilijke’ gesprek’ nodig is. Dit doet ze in de rol van organisatieadviseur, coach, procesbegeleider, gespreksleider, trainer. Haar ervaring heeft ze opgedaan bij Twynstra Gudde en als zelfstandig ondernemer (Time to Grow en RAAQ aan het werk met talent) waar ze in vele diverse branches heeft gewerkt (overheid, financiële dienstverlening, advocatenkantoren, retail, onderwijs).
Sinds 2018 heeft Klaartje zich verder geschoold op het vlak van sociale veiligheid en werkt ze sindsdien als extern vertrouwenspersoon, adviseur/onderzoeker naar sociale veiligheid en faciliteert ze workshops op het vlak van omgaan met/leidinggeven aan ongewenst gedrag. In haar aanpak rondom integriteit en ongewenste omgangsvormen brengt Klaartje theorieën en praktijkkennis samen vanuit de psychologie, de organisatieadvieswereld en de praktijk van (lerende) organisaties. Haar ervaring helpt haar bij casuïstiek vanuit de verschillende rollen die ze vervult meerdere perspectieven te hanteren.
Iedereen heeft recht op een veilige werk of studieomgeving. Dat is wat Klaartje drijft bij het doen van zorgvuldig en goed onderzoek naar ongewenst gedrag of integriteitskwesties.
Eugène (1964) is in 1990 afgestudeerd aan de Rechtenfaculteit in Leiden. Sindsdien heeft hij zich als jurist met name ingezet binnen het onderwijs, onder andere bij vier universiteiten en bij een stichting die zich bezighoudt met Nederlands onderwijs in het buitenland. In 2004 is Eugène zich gaan bekwamen in mediation met in 2005 een registratie als zelfstandig mediator in arbeidsconflicten. Na zijn parttime benoeming in 2015 als ombudsman voor studenten van de universiteit Leiden is hij dit werk gaan combineren met diverse klachtencommissies ongewenste omgangsvormen bij de Rijksoverheid (onder andere bij ministeries en inspecties) en andere onafhankelijke adviescommissies op het gebied van bezwaar, ongewenst gedrag en integriteit.
Eugène omschrijft zichzelf als informeel, de-escalerend, empathisch maar ook als rechtvaardig, standvastig en doortastend met gevoel voor nuance. Eugène ziet het als zijn missie om mensen die zich richten tot één van zijn commissies het vertrouwen te geven dat er op vertrouwelijke en onafhankelijke wijze zal worden omgegaan met de melding en dat er goede en duidelijke informatie beschikbaar is voor melder over wat er te verwachten is na het doen van een melding of het indienen van een klacht.
Als je een melding wilt maken of meer informatie wil, dan kan dat via meldpuntHU@berenschot.nl of 06 82 08 32 94.