Hoe kan ProRail met zo min mogelijk meettreinen een meetprogramma voltooien? Berenschot en Lynxx hielpen met geavanceerde technieken bepalen hoeveel treinen nodig zijn en welke meetsystemen het best gecombineerd kunnen worden.
Hoeveel meettreinen zijn er nodig in de toekomst?
In het kader van het programma MonitorMix was ProRail op zoek naar een nieuwe samenstelling van de huidige meettreinvloot, waarbij verschillende meetinstrumenten op de rijtuigen kunnen worden geplaatst. Zodoende hoeft een leverancier niet langer een volledige meettrein te exploiteren, maar kan deze in de toekomst een enkel rijtuig, een individueel meetsysteem of uitsluitend de planning en uitvoering verzorgen. Berenschot en Lynxx hielpen ProRail te bepalen hoeveel van deze zogeheten modulaire meettreinen in de toekomst nodig zijn om aan de meetbehoefte van ProRail te kunnen voldoen.
“Dankzij de inzichten uit dit project kunnen wij het verdere aanbestedingsproces in gang zetten. Daarnaast was de samenwerking met het hele team erg prettig.”
- Frank Vermeulen - projectmanager bij ProRail
Wiskundige formulering
Daarnaast onderzochten Berenschot en Lynxx binnen dit project welke meetsystemen ProRail het beste met elkaar kon combineren op een meetrijtuig om met zo min mogelijk treinen en een goede meetsnelheid het hele meetprogramma te voltooien. Hiertoe gingen beide partijen met behulp van state-of-the-art technieken op zoek naar de beste wiskundige formulering om dit probleem op te lossen.
Algoritme voor de beste samenstelling
Daarbij werden diverse verschillende scenario’s onder de loep genomen, waaronder het toekomstbeeld dat de meetbehoefte met 30% toeneemt en een optie waarbij er altijd een meetrijtuig als back-up kan dienen. Het algoritme van Lynxx en Berenschot stelt ProRail in staat voor genoemde scenario's de beste samenstelling van de nieuwe meettreinvloot te berekenen.
“De indeling van de meettreinen bleek relatief stabiel in alle scenario’s. Zelfs een stijging van de meetbehoefte is te accommoderen met de berekende meettreinvloot”, aldus Wouter Verbeek, senior managing consultant bij Berenschot.
Resultaat
Het project is voorjaar 2024 succesvol afgerond. Projectleider Frank Vermeulen van ProRail:
“Dankzij de inzichten uit dit project kunnen wij het verdere aanbestedingsproces in gang zetten. De resultaten zijn enerzijds herkenbaar en verwacht, maar bieden anderzijds ook verrassende inzichten in een efficiëntere indeling dan met de huidige niet-modulaire meettreinen. Daarnaast was de samenwerking met het hele team erg prettig.”