Marketingmanager ziet het plafond van zijn salarisschaal dichterbij komen. Houdt het daar op voor hem of kan hij nog meer gaan verdienen?
Frans wil weten waar hij aan toe is. De 38-jarige marketing manager bij een internationaal uitgeefbedrijf hikt na tien jaar tegen zijn salarisplafond aan. Elk jaar gaat hij een stapje omhoog, maar het einde van de schaal binnen de uitgevers-cao is in zicht.
Zijn werkgever wil zijn salaris laten inschatten met behulp van de zogeheten Hay-methode, die onder meer beoordeelt hoe efficiënt werknemers werken en wat hun functie werkelijk behelst. Frans vindt het prima, maar wil ook zelf een beoordeling kunnen maken. Online komt hij daar niet uit: de salarischecks op internet missen volgens hem vragen die wel invloed zouden moeten hebben op de hoogte van zijn salaris.
Frans verdient momenteel 3.950 euro bruto per maand en is onderdeel van een internationaal marketingteam. Hij organiseert jaarlijks zo’n vijftig conferenties, heeft klantcontact, geeft presentaties en is veel op reis voor zijn werk. Kijken naar wat collega’s verdienen gaat moeilijk, zegt hij. ‘Elk land heeft zijn eigen marktconforme salaris, dus onderling vergelijken is heel lastig.’
Abe de Jong, voormalig Berenschot-adviseur
'Als ik het goed begrijp ben jij tien jaar lang werkzaam bij jouw huidige werkgever en heb jij elk jaar een salarisverhoging gehad. Inmiddels nader jij na al die verhogingen je plafond. Dit betekent dat je zometeen niet meer verder groeit in salaris, tenzij je promotie maakt en dus een andere, hogere functie gaat vervullen.
Dat je in je huidige functie op een gegeven moment een plafond bereikt, is op zich heel logisch. Dit betekent dat je op vakvolwassen niveau functioneert en dat je daarnaar wordt beloond. Onbeperkte jaarlijkse verhoging zou de functie op een gegeven moment onbetaalbaar maken voor je werkgever. Dit is afgezien van een indexatie cq inflatiecorrectie om dezelfde koopkracht te behouden.
Dat gezegd hebbende, proef ik bij jou enige twijfel over de marktconformiteit van jouw salaris. Nu moet ik zeggen dat het begrip “marktconform salaris” te pas en te onpas wordt gebruikt door zowel werkgevers en werknemers. Dit neemt niet weg dat je dit wel degelijk kunt onderzoeken.
Echter, zoals je zelf al zegt, zijn de mogelijkheden die het internet ons biedt hierin te beperkt. Er wordt in onlinetools inderdaad te weinig rekening gehouden met alle facetten die hierbij van belang zijn.
Daarnaast gebeurt een dergelijke vergelijking vaak op functietitelniveau, en dat zegt niets. Een functietitel, al dan niet creatief samengesteld, zegt te weinig over de daadwerkelijke functie-inhoud. Een functie met dezelfde functietitel kan in de ene organisatie heel anders zijn vormgegeven dan in de andere organisatie.
Ik raad je daarom aan om een beloningsonderzoek te laten uitvoeren door een extern bureau. Dergelijke bureaus houden rekening met alle belangrijke aspecten die een rol spelen en kunnen een goede vergelijking waarborgen, zowel qua functie als qua arbeidsmarkt.'