Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema's van hr-professionals. Bijna de helft van de werkgevers stuurt er niet actief op. Het gros van de organisaties heeft ook niet recentelijk onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. De resultaten zijn afkomstig uit het HR-Trendonderzoek van Berenschot onder bijna 1.000 hr-professionals.
Positieve uitschieters op sectorniveau zijn het openbaar bestuur en de kennisintensieve dienstverlening. Daar stuurt respectievelijk 61% en 57% actief op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Handel, transport en dienstverlening scoort met 43% het laagst, waarbij de groot- en detailhandel met 33% er het minst mee bezig is.
Het belangrijkste thema voor hr-professionals is momenteel werving en selectie. Op de tweede plaats staat ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Arbeidsomstandigheden- en gezondheidsbeleid is de nummer drie.
Tijd en kennis
De twee meest genoemde redenen waarom organisaties zich niet actief richten op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid zijn onvoldoende tijd en kennis over hoe het aan te pakken. “Hr-professionals vinden het wel degelijk relevant, maar komen er niet aan toe. De waan van de dag en de aanhoudende druk om medewerkers te vinden én te behouden, belemmeren veel werkgevers om er prioriteit aan te geven”, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum Mens & Organisatie bij Berenschot.
Andere oorzaken zijn weinig commitment vanuit de top en het ontbreken van KPI's. Als er wel actief op gestuurd wordt, is het vooral vanuit de maatschappelijke visie van de werkgever en het geloof dat het ten goede komt van de prestaties.
Betere resultaten
Bij diversiteit wordt het meest gestuurd op culturele en etnische diversiteit en minder op genderdiversiteit en het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking. "Een diverse samenstelling van individuen zorgt voor complementariteit, waarmee we elkaar inspireren en verrijken. Diversiteit leidt daarmee tot meer creativiteit, betere prestaties en besluitvorming", aldus Van der Spek. In organisaties waar actief gewerkt wordt aan het verminderen van (mogelijke) discriminatie, is men ook extra alert op de teksten en diversiteit aan beelden die gebruikt worden in de arbeidsmarktcommunicatie.
Talent benutten en gelijke kansen
Een gebrek aan kennis over hoe het aan te pakken, weerhoudt sommige organisaties er dus van om werk van te maken van een diverse en inclusieve omgeving, waarbij de diversiteit aan talenten optimaal benut wordt en er gelijke kansen zijn voor iedereen. "Dat vraagt niet alleen om visie, maar vooral ook om bewustwording en praktische stappen voor het bevorderen van meer diversiteit in een inclusieve(re) omgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het herschrijven van vacatureteksten in genderneutrale bewoordingen, het bieden van trainingen op onbewuste vooroordelen en interculturele communicatie of het faciliteren van medewerkersnetwerken gericht op diversiteitsgroepen”, legt Van der Spek uit.
HR-Trendonderzoek 2024-2025
Vul uw gegevens in en ontvang het onderzoek per e-mail.
Over het HR-Trendonderzoek
Het jaarlijks terugkerend HR-Trendonderzoek is in 2024 gehouden onder bijna 1.000 hr-professionals in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door Berenschot en mede tot stand gekomen met behulp van Skillstown en Performa HR. 'HR Trends' is het grootste jaarlijkse onderzoek onder hr-professionals in Nederland.
Bekijk ook het webinar HR thema's van de toekomst waarin Hans van der Spek de belangrijkste hr-thema's bespreekt. Dit webinar is gemaakt in samenwerking met SkillsTown.