De rol van communicatie wordt steeds belangrijker rond thema’s als klimaatverandering, COVID-19 en de toekomst van Europa. Het is van het grootste belang dat organisaties investeren in een betere dialoog met de eigen burgers om deze grote uitdagingen aan te gaan.
Dat is de voornaamste uitkomst van de Europese communications trend scan, bekendgemaakt tijdens de bijeenkomst van de Club van Venetië, een informeel netwerk van communicatiemanagers uit heel Europa.
Trendscan
Begin december presenteerde Robert Wester, managing director EU bij Berenschot, in Venetië de uitkomsten van een trendscan naar de organisatiegraad en capaciteit van communicatiefuncties van Europese overheidsorganisaties. Twintig landen namen deel aan deze scan en geven aan dat zij in de komende jaren meer communicatieactiviteiten en een verhoging van budget en formatie verwachten. Daarbij worden datagedreven communicatieactiviteiten, werken aan vertrouwen in de overheid en het tegengaan van fake nieuws gezien als de ontwikkelingen met de grootste impact op hun organisaties.
Hoger op de agenda
Op basis van de trendscan concludeert de Club van Venetië dan ook dat organisatie van communicatie en het uitwisselen van goede voorbeelden op het gebied van professionalisering van communicatie hoger op de agenda moeten komen.
Benieuwd naar de uitkomsten van de EU communications trend scan? Download dan hier het rapport.