De EU Green Week is Europa’s grootste jaarlijkse evenement op het gebied van milieu. In het kader van dit evenement organiseerde Berenschot eind juni een webinar over de toekomst van grensoverschrijdende mobiliteit en de rol van de EU daarin.
Het webinar startte met een plenaire discussie tussen drie interessante gastsprekers, te weten:
- Martin Fröhlich - CEO bij Mother Earth Ventures, mentor bij het Cambridge University Startup and Enterprise Program en senior manager bij Deutsche Bahn
- Wim van de Camp – Nederlands ambassadeur voor de ‘European Year of Rail’ en voormalig Europarlementariër
- Ingrid Vermeer – programmamanager bij de gemeente Venlo.
Van de Camp adresseerde het belang van gezamenlijke verantwoordelijkheid van Europese lidstaten in het verbeteren van grensoverschrijdende mobiliteit in de Europese Unie. Volgens hem is er teveel regelgeving op nationaal niveau, wat leidt tot beperkingen voor een Europees spoornetwerk.
Vermeer benadrukte dat er veel projecten en onderzoeken gaande zijn met betrekking tot grensoverschrijdende mobiliteit. Zij stelde echter ook dat beleid van nationale overheden vaak bij de grens stopt en dat overheden zich vaak richten op een andere regio van het land dan de grensregio. In haar ogen moet er dan ook op EU-niveau meer geïnvesteerd worden in infrastructuur.
Bekijk hier het webinar terug
Drie workshops
De plenaire discussie werd gevolgd door workshops over air-rail substitutie, de hyperloop en de toekomst van multimodale hubs.
De deelnemers van de workshop over air-rail substitutie (geleid door Reinout Wissenburg, manager strategic sustainability bij ProRail, en Fransje Oudshoorn, consultant transport en mobiliteit bij Berenschot) kwamen tot de conclusie dat spoorwegbedrijven en luchtvaartmaatschappijen een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben in het ontwikkelen van de behoefte van consumenten. Overheden, met name de Europese Unie, zouden deze ontwikkeling moeten faciliteren door regels en standaarden te stellen.
Hamvraag tijdens de workshop over de Hyperloop, geleid door Mars Geuze (medeoprichter Hardt Hyperloop) en Niek Overgaauw (consultant transport en mobiliteit bij Berenschot), was waar in Europa een hyperlooproute moet komen. Deelnemers en workshophosts concludeerden gezamenlijk dat een hyperlooptraject van de Randstad in Nederland naar het oosten (Berlijn of zelfs verder) gunstig zou zijn, omdat hier momenteel een gebrek is aan hogesnelheidsverbindingen. Fröhlich verwacht dat de hyperloop in de komende vijftien tot twintig zijn intrede doet in Europa, te beginnen met het vrachtvervoer.
Ingrid Vermeer en Kaj Mook (senior managing consultant transport en mobiliteit bij Berenschot) namen hun gehoor mee naar de toekomst van multimodale hubs, inzoomend op het trimodale knooppunt Venlo in Zuidoost-Nederland. Een van de belangrijkste uitkomsten van de workshop was dat hubs als Venlo tot stand zijn gekomen dankzij hun locatie vlak bij de grenzen van EU-lidstaten. Om verdere stappen te zetten richting duurzaam goederen- en personenvervoer op EU-niveau, moeten die grenzen echter nog wel opgeheven worden. In lijn met de opmerking van Van de Camp vereist dit denken vanuit een Europees perspectief. De EU zelf speelt een cruciale rol bij het stimuleren van deze mindset.