In bijna alle voorgaande edities van het Strategie Trendsonderzoek wordt innovatie genoemd als dé manier waarop organisaties zich kunnen onderscheiden. Ook in de editie van 2023 is dit het geval. Organisaties die investeren in R&D verwachten meer omzetgroei.
Het aantal organisaties dat meer dan 7% van de omzet investeert in R&D, verwacht meer dan 10% omzetgroei te realiseren. In het Nederlandse bedrijfsleven zien we goede voorbeelden van bedrijven die fors investeren in R&D en daarnaast sterk groeien. Denk aan ASML, KPN, Janssen, DSM, VDL, Rijk Zwaan, Vanderlande Industries, Demcon, Damen en ING. Deze bedrijven staan sterk op hun eigen markten en zijn hoog innovatief.
Succesvol innoveren vraagt om awareness en financial commitment van de boardroom. Uit ons onderzoek blijkt dat de CEO’s van bedrijven die sterk verwachten te groeien meer over innovatie spreken in de boardroom dan collega’s van organisaties die minder denken te groeien of zelfs krimpen.
Strategie Trendsonderzoek
Het jaarlijks terugkerende Strategie Trendsonderzoek is in het voorjaar van 2023 gehouden. In totaal hebben dit jaar circa 500 respondenten deelgenomen. In het onderzoek wordt deelnemers onder meer gevraagd naar welke (strategische) onderwerpen bij hen spelen, hoe zij zich positioneren, en hoe zij de eigen strategie doorvertalen en invullen in de organisatie. Deelnemers zijn afkomstig uit de top van het Nederlands bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties.
Wilt u het volledige trendsrapport digitaal via e-mail ontvangen? U kunt het Strategie Trendsrapport 2023 hier online aanvragen.