Weerbarstige opgaven stimuleren mij om het beste in mezelf en mijn omgeving naar boven te halen. Ik analyseer situaties snel en overzie het grotere geheel. Bewust van het aanwezige krachtenveld zie ik altijd nieuwe mogelijkheden om samen te verbeteren. Het sociaal domein is in hoge mate complex geworden. Mijn aanpak is om dingen eenvoudig en logisch te maken. Ik doe wat ik zeg en zeg wat ik doe. Met mijn humor, interesse en enthousiasme vorm ik op natuurlijke wijze, oprechte één-op-één relaties. In mijn communicatie ben ik overtuigend en ik breng mijn boodschappen tactvol en helder over. Hierdoor bouw ik vanaf dag één aan duurzaam resultaat voor onze klanten.
De afgelopen jaren heb ik ruime ervaring opgedaan bij een grote gemeente. De laatste 4 jaar als manager in het sociaal domein, waarbij ik verantwoordelijk was voor de teams Leerplicht en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ik ben hierdoor goed bekend met de beleidsterreinen leerplicht, onderwijs, werk en jeugd(zorg). En heb bovendien een realistisch beeld van de complexe uitdagingen waar gemeenten voor staan in het (brede) jeugddomein. Deze ervaring zet ik graag in voor onze klanten.
Ik ben naast adviseur ook in te zetten als interim-manager.
In het nieuws komt geregeld een artikel voorbij over escalerende problematiek bij een individu of in een gezin of over acute complexe crises. Denk aan een aangestoken woningbrand of een geval van huiselijk geweld. Dit soort incidenten is niet altijd te voorkomen. Om problemen toch zo veel mogelijk voor te zijn, maken steeds meer organisaties gebruik van de Aanpak ter Voorkoming Escalatie- oftewel de AVE-methodiek. Deze gestroomlijnde werkwijze is oorspronkelijk door bureau HHM ontwikkeld voor de gemeente Leeuwarden en het Netwerk Directeuren Sociaal Domein en verder ingericht voor de VNG.
De ernst en complexiteit van de problematiek van jongeren neemt toe. Dit ziet het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) terug in de toename van schoolverzuim en schooluitval. De casuïstiek wordt ingewikkelder en het aantal meldingen neemt toe. Daar komt bij dat de samenwerking in het jeugd- en sociaal domein steeds complexer wordt en er nieuwe wetgeving op stapel staat. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, wilde het RBL Midden-Gelre een nieuw en duurzaam organisatie-ontwerp hebben met als doel een wendbare organisatie te zijn in deze continu veranderende omgeving. Aan Berenschot de vraag hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van dit nieuwe ontwerp.
Dat het nooit saai is in het sociaal domein, weten insiders goed genoeg. De huidige combinatie van ontwikkelingen spant echter de kroon. Niet alleen komt er een nieuwe wet, bedoeld om jongvolwassenen beter te begeleiden naar school of werk. Ook staat er een nieuw actieplan voortijdig schoolverlaten en een nieuwe werkagenda voor het mbo op stapel. Als klap op de vuurpijl is het ministerie op dit moment de vsv en doorstroompuntmiddelen aan het herverdelen.
Ruim 30.000 jongeren zijn in het studiejaar 2021/2022 met hun opleiding gestopt zonder een startkwalificatie te halen. Het gaat om een kwart meer stoppers dan een jaar eerder en het grootste aantal in tien jaar tijd. Met name mbo'ers zijn voortijdig met hun opleiding gestopt. De jongeren zijn gedemotiveerd geraakt door de coronapandemie en vallen door een opeenstapeling van problemen eerder uit, schrijft onderwijsminister Robbert Dijkgraaf in een Kamerbrief.
Nu de problematiek van jongeren steeds complexer wordt, ervaren leerplichtafdelingen steeds meer werkdruk binnen de teams en hebben zij bovendien moeite om goede nieuwe mensen aan te trekken. Reden voor Ingrado om Berenschot te vragen een formatietool leerplicht te ontwikkelen. Hiermee wordt voor leerplichtafdelingen de hoeveelheid werk en het aantal beschikbare medewerkers inzichtelijk.