Bent u bestuurder, directeur of manager in de langdurige zorg en wilt u werken aan een:
• kwalitatief goede zorg en tevreden cliënten;
• bevlogen medewerkers, laag ziekteverzuim en lage onvoorziene uitstroom en een;
• financieel gezonde organisatie waar de continuïteit geborgd is?
Ik ben adviseur bij Berenschot en help langdurige zorgaanbieders (VVT, GHZ en GGZ) met het organiseren van bedrijfsvoering. Samen met langdurige zorgaanbieders identificeer ik uitdagingen op het gebied van bedrijfsvoering (denk aan de concurrerende arbeidsmarkt, veranderende benodigde competenties van het zorgpersoneel en een hoog verzuim) en analyseer ik die in samenhang met de strategische doelstellingen van de organisatie (bijv. inrichting van zelfsturende teams of gewenste groei van het personeels- en cliëntenbestand).
Samen met u en uw organisatie denk ik mee hoe wij ervoor kunnen zorgen dat medewerkers hun werk goed en met plezier kunnen uitvoeren en zoveel mogelijk van hun tijd aan de cliënten kunnen besteden. Denk hierbij aan het realiseren van efficiënte processen met helderheid in rollen, taken en verantwoordelijkheden, het duurzaam inzetten van medewerkers in lijn met competenties en zorgen voor een ondersteuning en aansturing met toegevoegde waarde. Uitkomsten van mijn werk zijn doorgaans een lager verzuim en hogere medewerkerstevredenheid.
Mijn achtergrond als fysiotherapeut en bestuurskundige zorgt ervoor dat ik in staat ben om snel te schakelen tussen de uitvoering in de zorg en het besturen daarvan. Opdrachtgevers waarderen mij om mijn analytisch vermogen, energieke houding en eerlijkheid als ik knelpunten identificeer in de organisatie.
Het tekort aan zorgprofessionals in de zorg wordt steeds groter. Samen met Berenschot onderzocht Utrechtzorg wat er aan verloopkosten bespaard kan worden als een zorgmedewerker behouden blijft. Daar liggen kansen, met een gemiddeld verlooppercentage van 23% in de VVT en van 22% in de gehandicaptenzorg (regio Utrechtzorg, 2023). Als VVT- en GHZ-zorgaanbieder is het met de verloopcalculator van Utrechtzorg nu mogelijk om uit te rekenen hoe hoog de verloopkosten zijn van vertrekkend zorgpersoneel.
Doet u ook mee aan de Benchmark Care 2024 voor VVT, GGZ en GHZ-aanbieders? Met deze benchmark krijgt u inzicht in uw huidige bedrijfsvoering en onderbouwd advies over het verbeterpotentieel, zoals het datagedreven verbeteren van uw zorgexploitatie. Daarbij vergelijken wij uw organisatie met soortgelijke zorgaanbieders (VVT, GHZ, GGZ). Aanmelden kan tot en met vrijdag 5 april a.s.!
Zorgaanbieders staan voor grote uitdagingen in hun bedrijfsvoering. Kosten stijgen, tarieven staan onder druk, de zorgexploitatie begint steeds meer te knellen en de arbeidsmarkt wordt alleen maar krapper terwijl de vraag naar zorg toeneemt. En hoewel praktisch elke zorgaanbieder deze uitdagingen herkent, gaan zij deze op heel uiteenlopende manieren aan. Of soms met een vergelijkbare aanpak, zonder het van elkaar te weten.
Doet u ook mee aan de Benchmark Care 2023 voor VVT, GGZ en GHZ-aanbieders? Met deze benchmark krijgt u inzicht in uw huidige bedrijfsvoering en onderbouwd advies over het verbeterpotentieel. Daarbij vergelijken wij uw organisatie met soortgelijke zorgaanbieders (VVT, GHZ, GGZ). Aanmelden kan tot en met vrijdag 7 april a.s.!
De impact van beleidswijzigingen op administratieve lasten voor zorgaanbieders en zorgmedewerkers wordt structureel onderschat. Bovendien blijken inhoudelijke en financiële afwegingen veel zwaarder te wegen bij de eerste schets van nieuw beleid.
Vanwege de snel groeiende zorguitgaven groeit vanuit verschillende hoeken de roep om meer preventie. Gemeenten moeten veel meer gaan sturen op preventie om hun inwoners gezond te houden, vooral omdat het Rijk hierin (nog) te terughoudend is.
Het sociaal domein moet en wil iedereen helpen en verkoopt nooit nee. De tragiek van dit beleid is dat degenen die het meest zorg nodig hebben daardoor vaak buiten de boot vallen. Gemeenten moeten hardere keuzes maken, en investeren in de voorwaarden voor maatwerk.
De bezuinigingen op het sociaal domein zijn overal voelbaar en zichtbaar. Gemeenten voeren in een reflex om grip op hun kosten te houden drastische besparingsmaatregelen door op de programmakosten en de uitvoeringskosten. De samenhang tussen beide grootheden wordt daarbij nogal eens uit het oog verloren. Het realiseren van besparingen op het sociaal domein vraagt juist om een investering in de uitvoeringskosten in de vorm van kennis en formatie.