Gezondheid is je grootste vrijheid. Mensen met gezondheidsproblemen moeten kunnen rekenen op goede, toegankelijke en betaalbare zorg en ondersteuning. De gezondheidszorg staat echter onder steeds hogere druk en als we niets doen, dreigt de zorg vast te lopen. Dit drijft mij als adviseur om samen met opdrachtgevers (o.a. gemeenten, regio’s, zorgaanbieders, brancheorganisaties en ministeries) te werken aan oplossingen om de zorg en het sociaal domein toekomstbestendig te maken. Vanuit mijn achtergrond als (gezondheidsrecht)jurist combineer ik juridische kennis van de stelselwetten in de gezondheidszorg met de inhoudelijke werking in de praktijk. Daarnaast heb ik een goed gevoel voor de politiek-bestuurlijke en maatschappelijke verhoudingen binnen de zorg en het sociaal domein. Hierdoor ben ik in staat om vanuit verschillende perspectieven tegen vraagstukken van opdrachtgevers aan te kijken.
Met herinrichting van de gemeentelijke toegang wil de gemeente Bodegraven-Reeuwijk meer grip krijgen op de kosten binnen het sociaal domein. In het collegeprogramma van de gemeente was bepaald dat er in 2024 een extern bureau de werking van het sociaal team zou evalueren, waarbij ook de samenwerking met huisartsen en onderwijs opnieuw tegen het licht zou worden gehouden. Vanwege een onverwacht begrotingstekort van een miljoen euro op het sociaal domein wilde het college tevens een plan van aanpak voor meer grip en sturing op de financiën.
In opdracht van Sociaal Domein Flevoland is Berenschot in mei gestart met een onafhankelijk onderzoek naar de effectiviteit van de werkwijze RET/TAS bij complexe jeugdhulpcasuïstiek. Het onderzoek loopt tot mei 2025.
De Centrale Raad van Beroep (CRvB) stelt in twee recente uitspraken dat het tarief voor een persoonsgebonden budget voor informele hulp op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) overeen moet komen met de cao Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT). Voor gemeenten die momenteel een lager tarief hanteren, betekent dit dat zij hun tarieven moeten verhogen en hun verordeningen hierop moeten aanpassen.
Op 15 februari jongstleden heeft staatssecretaris Van Ooijen (VWS) in een bestuurlijk overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laten weten voornemens te zijn het wetsvoorstel resultaatgericht beschikken niet in te dienen bij de Tweede Kamer. Dit betekent dat gemeenten die resultaatgericht werken op grond van de Wmo 2015 hun beleid zullen moeten aanpassen.
Met het Integraal Zorgakkoord (IZA) wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) samen met de betrokken partijen, waaronder de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar houden.
In het Integraal Zorgakkoord (IZA) staan afspraken voor de verdere ontwikkeling van regiobeelden en - plannen. Inmiddels zijn de criteria bekend gemaakt waar regiobeelden en -plannen aan moeten voldoen. Vooruitlopend op deze beelden en plannen kunnen partijen binnen de zorg al aan de slag met het opstellen van transformatieplannen. Daarbij kunnen zij tevens aanspraak maken op transformatiemiddelen. Voor de beoordeling van de transformatieplannen is een uniform beoordelingskader opgesteld.