Het adviesvak heeft mij altijd in staat gesteld impact te hebben op belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Het is elke keer weer een mooie uitdaging op basis van de kracht van argumenten en goed onderbouwde onderzoeken en adviezen impact te creëren. Daarom heb ik voor Berenschot gekozen. Een adviesorganisatie die als geen ander zich richt op het creëren van publieke waarde
Ik focus daarbij op de digitale transformatie in het openbaar bestuur en hou me bezig met vraagstukken rond datagedreven werken, informatiemanagement, de digitale overheid en digitale innovatie. Opdrachten spelen daarbij altijd op het snijvlak van beleid en organisatie én data en technologie. Het kan daarbij gaan om onderzoek en advies, (beleids)evaluaties maar ook concrete implementatieprojecten van mijn adviezen.
De vraagstukken in het openbaar bestuur fascineren mij enorm. Ik geniet er van complexe vraagstukken te vertalen naar practische aanpakken en hanteerbare oplossingen. Oplossingen en adviezen waar mijn opdrachtgevers verder mee komen. Ik ben altijd gedreven om tot resultaat te komen waarbij ik veel waarde hecht aan het proces, respect voor de ander en plezier in de samenwerking.
Omdat overheidsinformatie in toenemende mate digitaal tot stand komt, is in 2017 de selectielijst gemeenten vernieuwd. Gemeenten en intergemeentelijke organen gebruiken deze lijst om hun informatie te bewaren, te vernietigen en te archiveren conform de vereisten uit de Archiefwet. Door toegenomen digitalisering bleek het niet langer haalbaar om achteraf de bewaartermijnen van informatie te bepalen. Reden voor de VNG om Berenschot te vragen de selectielijst te evalueren.
Opensourcewerken is werken volgens de opensourceprincipes, met nadruk op transparantie en samenwerking. Het is niet moeilijker dan ‘gesloten’ werken, maar wel anders. En belangrijk, zeker gezien de voordelen voor organisaties in het openbaar bestuur.
In onze adviesopdrachten helpen we veel overheden met het vormgeven van de Wet open overheid (Woo) en transparantie van het bestuur. Onderdeel daarvan is vaak het bepalen van de bestuurlijke ambitie.
De Europese Commissie beschouwt digitalisering als één van de grote transities die de Europese Unie de komende jaren met topprioriteit moet doormaken. Het doel is een digitaal soevereine, veerkrachtige en concurrerende EU. Maar hoe zorg je ervoor dat 27 lidstaten hetzelfde doen? De EC heeft daarvoor de periode 2020-2030 bestempeld als Digital Decade (digitaal decennium), een alomvattend programma om die digitale transformatie te realiseren. Een groot onderdeel daarvan zijn nieuwe verordeningen en richtlijnen waar overheidsorganisaties mee aan de slag moeten.
Opensource, waarbij broncode vrij beschikbaar is voor anderen, heeft een grote vlucht genomen sinds de eerste Linux-distributies in de jaren 90. De impact ervan op de economie van de lidstaten bedraagt € 65 tot € 95 miljard, zo berekende de EU. Vrijwel alle software (ook commerciële) bevat opensource softwarecomponenten.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil graag een voortrekkersrol pakken als het gaat om werken met opensourcesoftware en daarmee een voorbeeld zijn voor andere overheden. Echter kwam het opensourcewerken niet van de grond. Daarom kreeg Berenschot van BZK de opdracht een afwegingskader te formuleren en een aanzet te geven voor een invoeringsstrategie.
Single Digital Gateway oftewel SDG is een online portaal dat EU-burgers en bedrijven toegang biedt tot digitale overheidsdienstverlening in alle EU-lidstaten. Alle lidstaten krijgen te maken met de verschillende eisen vanuit de SDG. In deze reeks van blogs leggen we uit wat de SDG betekent voor overheidsorganisaties in Nederland. De eerste blog licht toe waarom de Europese Commissie gekomen is tot de SDG-verordening.
In onze vorige reeks blogs schreven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). Sinds die periode zijn diverse overheidsorganisaties aan de slag gegaan met de implementatie van de Woo.
De ambities uit het meerjarenplan van de VNG (april 2022) vereisen actie en inzet van gemeenten bij het implementeren van de Wet open overheid (Woo). Daarom organiseerden organisatieadviesbureau Berenschot en onderzoeksbureau Statisfact dinsdag 13 december 2022 een webinar over de impact van de Woo op uw gemeente.
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke ontwikkeling die vraagt om een transparantere overheid. Dit is de derde blog van deze reeks.
De Rijksoverheid heeft de combinatie met Verdonck, Klooster & Associates (VKA) en Berenschot geselecteerd als één van de opdrachtnemers voor Strategisch ICT Maatwerk Advies (SIMA2022).
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke ontwikkeling die vraagt om een transparantere overheid. In onze blogs belichten we het perspectief van overheidsorganisaties die vanaf mei 2022 aan de Woo moeten voldoen.
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke roep om een transparantere overheid. De actuele verwachting is dat de Woo medio 2022 in werking zal treden.
Op donderdag 8 juli 2021 presenteerden Berenschot en onderzoeksbureau Statisfact een aantal best practices over de informatiehuishouding binnen de overheid.
In de digitaliserende samenleving zijn gemeenten het centrum van onderhandeling over publieke waarden. Met deze boodschap opende prof. dr. José van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht, het congres digitale gemeenten 2019 bij Berenschot. Tijdens deze middag gingen deelnemers met elkaar in gesprek over de bestuurlijke uitdagingen van de digitale transformatie.
Informatiestandaarden in de zorg zijn gericht op het ondersteunen van zorgprocessen in verschillende zorgketens. Met als doel om de levering van zorg doelmatig en doeltreffend te kunnen uitvoeren. De recente focus op de governance van het beheer en onderhoud ervan kunt u niet los zien van de ontwikkelingen die in gang zijn gezet om de gegevensuitwisseling in de zorg te verbeteren.
Organisaties worden steeds digitaler. Zo ook de overheid. Je hebt daarbij als gebruiker van die digitale diensten niet altijd even veel controle over wat er nou precies met je persoonlijke gegevens gebeurt. Wat leggen ze vast? Met wie delen ze jouw gegevens? Kan je dat zelf inzien? Heb je daar zelf regie op?
Digitalisering maakt gegevensverwerking en -uitwisseling gemakkelijker. De gevolgen van fouten in basisregistraties kunnen voor burgers echter zeer ingrijpend zijn. Daarnaast is het voor hen vaak niet goed mogelijk fouten te corrigeren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vroeg zich af of een correctiepunt een oplossing zou kunnen bieden. Eén coördinerend centraal punt waar burgers terecht kunnen als er fouten staan in hun gegevens bij de diverse overheidsregistraties. Ja, was ons antwoord, op basis van het onderzoek dat wij deden in opdracht van BZK.
De regionalisering van vraagstukken en het hoge innovatietempo in de samenleving zorgen voor steeds grootschaligere en omvangrijkere samenwerkingen tussen gemeenten. In dit kader onderzocht Berenschot voor de VNG welke mogelijkheden er zijn voor gemeenten om de krachten te bundelen bij i-Voorzieningen en dienstverlening. Onze verkenning bestaat uit drie hoofdstappen, te weten een overzicht, een inzicht en een uitzicht. Het uiteindelijke hoofdadvies was om collectivisering langs drie lijnen te organiseren: een uitvoeringscoöperatie, een regiegroep en mandatering van gemeenten onderling.