Bestuurders staan voor aanzienlijke uitdagingen bij het ontwikkelen en implementeren van een duurzame groeistrategie.
Denk aan voortdurend veranderende technologische mogelijkheden, opkomst van nieuwe concurrenten en verdienmodellen, stijgende grondstof-, energie-, productie- en loonkosten, en toegenomen belang van duurzaamheid als gevolg van wetgeving en klantvraag.
Daarnaast wordt het nemen van strategische beslissingen bemoeilijkt door de diversiteit aan belangen en perspectieven van stakeholders binnen én buiten de eigen organisatie. Dit maakt de besluitvormingsomgeving complex.
Berenschot ondersteunt klanten actief in het strategieproces en bevordert brede participatie zodat gezamenlijk gedragen beslissingen worden genomen.
Dit realiseren we onder andere door:
• strategieontwikkeling gedreven door zowel inhoud als proces;
• marktonderzoek;
• financiële analyse;
• inspireren en toepassen van best practices.
Het resultaat: evenwichtige, goed onderbouwde strategieën die worden gesteund door alle betrokkenen. De impact hiervan gaat verder dan enkel het voortbestaan van een organisatie in een veranderende wereld; deze strategieën dragen eraan bij dat organisaties duurzaam en voldoende winstgevend zijn!
Vanwege aanstaande CSRD-wetgeving en steeds hogere maatschappelijke verwachtingen geldt duurzaamheid als belangrijk strategisch thema in de boardroom van veel bedrijven. Inmiddels heeft 71% hieromtrent ook beleid en/of doelstellingen geformuleerd. In de praktijk blijft het echter bij deze papieren exercitie: slechts de helft van de bedrijven weet beleid om te zetten in duurzamere producten, diensten of productiemethodes, zo blijkt uit het Strategie Trendsrapport 2024 van Berenschot.
Steeds meer bestuurders beseffen dat services doorslaggevend kunnen zijn voor het aantrekken en behouden van klanten. Zo steeg het aantal bedrijven dat diensten overweegt om zich te onderscheiden van de concurrenten met circa 60% ten opzichte van 2023. Dat is een van de uitkomsten van het Strategie Trendsonderzoek 2024 van Berenschot.
Jaarlijks biedt het Strategie Trendsonderzoek, uitgevoerd door Berenschot, inzicht in de strategische beslissingen van ondernemend Nederland. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een uitgebreide database met interessante inzichten over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving.
Heeft u grip op uw overhead en weet u wat de verbetermogelijkheden zijn? Past de overhead nog bij uw strategische keuzes? En bent u voldoende flexibel in de komende periode en ‘Fit for the Future’? Op deze en andere vragen krijgt u antwoord bij de Benchmark Zakelijke Dienstverlening.
Heeft u grip op uw overhead en weet u wat de verbetermogelijkheden zijn? Past de overhead nog bij uw strategische keuzes? En bent u voldoende flexibel in de komende periode en ‘Fit for the Future’?
Om de Printed Electronics (PE) sector tot industriële bloei te brengen, is het van belang dat de spelers in de keten meer gaan samenwerken. In samenwerking met TNO hebben wij dit ecosysteem samengebracht.
Het vervoersbedrijf in kwestie heeft zichzelf ten doel gesteld om een toekomstige concessie te verkrijgen. Om de kans hierop te vergroten, is Berenschot gevraagd een marktconformiteitsonderzoek uit te voeren.
Voor een groot familiebedrijf in Suriname heeft Berenschot gewerkt aan een scherpe afbakening van de strategische koers en tegelijkertijd eigenaarschap en energie gecreëerd in alle lagen van het bedrijf om concrete resultaten te behalen.