Als consultant digitale transformatie met een brede bestuurskundige achtergrond, breng ik een bestuurskundig en organisatorisch perspectief in. Dit doe ik door in mijn werk bij Berenschot complexe vraagstukken binnen maatschappelijke ontwikkelingen te plaatsen. Op die manier ben ik in staat de bestuurskundige, organisatorische en menselijke uitdagingen in projecten in beeld te brengen. Hierbij focus ik op thema’s als een open en transparante overheid, digitale dienstverlening en digitale wetgeving.
In digitale transformatie vraagstukken streef ik ernaar om samen met de opdrachtgever ambities te formuleren en deze te vertalen naar de praktijk van de organisatie en haar mensen. Met deze benadering creëren we samen (be)grip op ontwikkelingen binnen de digitale transformatie.
Benieuwd naar mijn ervaringen of ideeën? Ik wissel ze graag uit tijdens een kop koffie!
In onze adviesopdrachten helpen we veel overheden met het vormgeven van de Wet open overheid (Woo) en transparantie van het bestuur. Onderdeel daarvan is vaak het bepalen van de bestuurlijke ambitie.
De Europese Commissie beschouwt digitalisering als één van de grote transities die de Europese Unie de komende jaren met topprioriteit moet doormaken. Het doel is een digitaal soevereine, veerkrachtige en concurrerende EU. Maar hoe zorg je ervoor dat 27 lidstaten hetzelfde doen? De EC heeft daarvoor de periode 2020-2030 bestempeld als Digital Decade (digitaal decennium), een alomvattend programma om die digitale transformatie te realiseren. Een groot onderdeel daarvan zijn nieuwe verordeningen en richtlijnen waar overheidsorganisaties mee aan de slag moeten.
Single Digital Gateway oftewel SDG is een online portaal dat EU-burgers en bedrijven toegang biedt tot digitale overheidsdienstverlening in alle EU-lidstaten. Alle lidstaten krijgen te maken met de verschillende eisen vanuit de SDG. In deze reeks van blogs leggen we uit wat de SDG betekent voor overheidsorganisaties in Nederland. De eerste blog licht toe waarom de Europese Commissie gekomen is tot de SDG-verordening.
In onze vorige reeks blogs schreven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). Sinds die periode zijn diverse overheidsorganisaties aan de slag gegaan met de implementatie van de Woo.
De ambities uit het meerjarenplan van de VNG (april 2022) vereisen actie en inzet van gemeenten bij het implementeren van de Wet open overheid (Woo). Daarom organiseerden organisatieadviesbureau Berenschot en onderzoeksbureau Statisfact dinsdag 13 december 2022 een webinar over de impact van de Woo op uw gemeente.
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke ontwikkeling die vraagt om een transparantere overheid. Dit is de derde blog van deze reeks.
In opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur onderzochten wij de cybersecurityrisico’s van de Nederlandse laadinfrastructuur. De energietransitie betekent immers voor het vervoer over de weg dat het aantal laadpalen voor elektrische auto’s zal stijgen en wel van 270.000 nu tot 1,8 miljoen laadpunten in 2030.
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke ontwikkeling die vraagt om een transparantere overheid. In onze blogs belichten we het perspectief van overheidsorganisaties die vanaf mei 2022 aan de Woo moeten voldoen.
In deze reeks blogs schrijven wij over de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Wet open overheid (Woo). De invoering van deze wet past binnen de maatschappelijke roep om een transparantere overheid. De actuele verwachting is dat de Woo medio 2022 in werking zal treden.
Op donderdag 8 juli 2021 presenteerden Berenschot en onderzoeksbureau Statisfact een aantal best practices over de informatiehuishouding binnen de overheid.