De energietransitie gaat gepaard met grote uitdagingen. Nieuwe technologieën, grote afhankelijkheden tussen oplossingsrichtingen en nog te organiseren infrastructuur, nieuwe business modellen, innovatie, besluitvorming, en draagvlak. Deze uitdagingen wil ik oppakken, samen met de partijen die de energietransitie doormaken, met hen die het waar gaan maken.
Met mijn kennis van de energietransitie en industrie, en mijn kunde op het gebied van data en modellen, ga ik graag aan de slag om de klant te helpen om orde en structuur aan te brengen in de complexe werkelijkheden. Oplossingen vergen samenwerking van vele verschillende partijen, van bedrijven, branche verenigingen, wetenschap, politiek, overheden, burger en consument. Met creativiteit, out-of-the-box denken, en analyse, zoek ik de verbinding op om de verschillende gezichtspunten inzichtelijk te maken en samen te brengen.
Kunstmestfabriek Yara in Sluiskil in Zeeland gaat als eerste bedrijf ter wereld CO2 per schip afvoeren naar het buitenland. In 2026 moet zo 800.000 ton afgevangen en getransporteerd worden naar Noorwegen, waar de CO2 wordt opgeslagen onder de Noordzee. De plannen voor dit CCS-project bestonden al langer bij Yara, maar nu heeft het bedrijf een subsidie tot € 30 miljoen toegezegd gekregen van het ministerie van EZK. Zelf investeert het bedrijf € 194 miljoen. Berenschot is sinds januari 2023 betrokken bij dit maatwerkproces tussen Yara en het Rijk.
In lijn met het Akkoord van Parijs en het Nederlandse Klimaatakkoord werkt de industrie aan projecten om de CO2-uitstoot van de eigen productie en van hun producten te verminderen. Hierbij staan bedrijven voor verschillende uitdagingen, die niet altijd binnen hun invloedssfeer liggen en die zorgen voor vertraging van uitvoering van emissiereductie potentieel en daarmee CO2-reductie onbenut laten. In opdracht van de Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie (VEMOBIN) onderzocht Berenschot welke belemmeringen er spelen en wat er nodig is om de klimaatdoelen 2030 voor de industrie binnen bereik te brengen. Op 30 oktober is het rapport aangeboden aan minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat.
Door de energietransitie en economische groei neemt de vraag en het aanbod van energie toe en verandert de energiemix. Reden voor de gemeente Leeuwarden om samen met Liander en met assistentie van TenneT onder leiding van Berenschot een regioanalyse uit te voeren en zo eventuele knelpunten richting 2030 in kaart te brengen.
Netschaarste is een actueel probleem binnen de energietransitie. Het verkrijgen van een netaansluiting voor teruglevering van energie is in vele regio’s beperkt of niet mogelijk.
In opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur onderzochten wij de cybersecurityrisico’s van de Nederlandse laadinfrastructuur. De energietransitie betekent immers voor het vervoer over de weg dat het aantal laadpalen voor elektrische auto’s zal stijgen en wel van 270.000 nu tot 1,8 miljoen laadpunten in 2030.
Hoge pieken en dalen in energievraag en aanbod zullen leiden tot knelpunten in de energie-infrastructuur in Gelderland. Een flexibele elektriciteitsvraag of uitbreiding van de infrastructuur kan dit tegengaan, blijkt uit onderzoek van Berenschot en Witteveen+Bos samen met Gelderse stakeholders voor provincie Gelderland, Liander, Gasunie en TenneT.