Mijn expertise ligt op het gebied van de koppeling tussen strategie en finance. Onderwerpen waar ik organisaties bij help zijn strategieformulering, benchmarks, reorganisaties, overheaddoorlichtingen, kostenreducties, fusie & overnames en cost management. Ik adviseer klanten in de industrie, utility en financiële en zakelijke dienstverlening.
Ik begeleid organisaties bij het maken van strategische keuzes op basis van feiten en een visie op de toekomst.
Bij grote veranderingen is de vuistregel voor het management vroegtijdig en grondig te anticiperen. Bij een terugvallende marktvraag dienen beslissingen de juiste diepgang en het juiste tempo te hebben. Maatregelen kunnen variëren van eenvoudige kostenbesparingen tot het structureel afstoten van bepaalde activiteiten, producten of het niet langer bedienen van bepaalde klanten.
Punt is dat directies kostenbesparingsprogramma's vaak eenzijdig benaderen en daarbij de markt en de koppeling met de strategie vergeten. Snijden in kosten en personeel heeft alleen zin als er voldoende perspectief voor de toekomst is. Dus dient het management niet alleen te kijken naar kosten, maar ook naar de bedrijfsprocessen, strategie en vooral naar de markt.
De afgelopen jaren is de omzet in de defensie- en veiligheidssector sterk gestegen, net als nationale en Europese defensie-uitgaven. En ook de groeiverwachtingen voor de komende jaren zijn hoog, onder meer vanwege de geopolitieke spanningen. Het realiseren van de hoge groeiverwachtingen, mede door opschaling, is echter niet vanzelfsprekend. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot in opdracht van het Ministerie van EZK naar de omvang en samenstelling van de Nederlandse Defensie en Technologische en Industriële Basis (NLDTIB).
Steeds meer bestuurders beseffen dat services doorslaggevend kunnen zijn voor het aantrekken en behouden van klanten. Zo steeg het aantal bedrijven dat diensten overweegt om zich te onderscheiden van de concurrenten met circa 60% ten opzichte van 2023. Dat is een van de uitkomsten van het Strategie Trendsonderzoek 2024 van Berenschot.
Jaarlijks biedt het Strategie Trendsonderzoek, uitgevoerd door Berenschot, inzicht in de strategische beslissingen van ondernemend Nederland. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een uitgebreide database met interessante inzichten over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving.
Vanaf vandaag staat het Berenschot Strategie Trendsonderzoek weer open voor ondernemers, bestuurders, directeuren en senior managers. Ziet u digitalisering als een kans of als een bedreiging? Welke mogelijkheden biedt internationalisering voor uw bedrijf? Wat zijn uw topprioriteiten voor komend jaar?
Als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen – met name de oorlog in Oekraïne, spanningen in het Midden-Oosten, de Zuid-Chinese Zee en Taiwan – en daarmee het toegenomen belang van een sterke krijgsmacht zowel binnen als buiten Nederland, zijn defensie-uitgaven wereldwijd gestegen. Daarnaast blijft de arbeidsmarkt krap, de inflatie hoog, zijn er blijvende problemen met supply chains en zijn economische groeiverwachtingen onzeker. Ondanks deze grote uitdagingen liggen er ook kansen, met name mits de defensie-industrie haar wendbaarheid kan vergroten. Dat concludeert Berenschot in een vandaag verschenen rapport.
Dit rapport bevat de uitkomsten van het onderzoek naar de strategische gevolgen van de huidige ontwikkelingen, kansen en uitdagingen in de defensie-industrie. We bespreken dit aan de hand van de resultaten van het Strategie Trendsonderzoek van Berenschot, specifiek voor de defensie-industrie en de kennis van diverse experts, en laten daarbij verschillende organisaties uit de defensie-industrie aan het woord.
Het Strategie Trendsonderzoek van Berenschot laat zien dat bedrijven hun strategie slechts in beperkte mate doorvertalen in doelen, prestatie-indicatoren en processen. Het blijkt ook lastig om de waardepropositie concreet uit te werken en keuzes te maken bij het segmenteren van klanten.
Om groei te realiseren ligt de focus van Nederlandse bedrijven op het vergroten van de omzet in de Nederlandse markt. Opvallend weinig organisaties (10%) zien internationalisering als manier om groei te realiseren, zo blijkt uit ons Strategie Trendsonderzoek. Uit het onderzoek blijkt echter dat juist deze kleine groep beter in staat is een hogere omzet te realiseren.
Uit het Strategie Trendsonderzoek 2023 blijkt dat veel organisaties hoge groeiverwachtingen hebben. Zij denken mee te kunnen groeien met de markt en zien mogelijkheden hun toegevoegde waarde bij bestaande klanten te vergroten. Veel organisaties zetten daarbij in op het aanbieden van nieuwe producten en diensten én op het aanboren van nieuwe marktsegmenten.
In bijna alle voorgaande edities van het Strategie Trendsonderzoek wordt innovatie genoemd als dé manier waarop organisaties zich kunnen onderscheiden. Ook in de editie van 2023 is dit het geval. Organisaties die investeren in R&D verwachten meer omzetgroei.
De arbeidsmarkt was in de afgelopen jaren één van de meest besproken onderwerpen in de Nederlandse boardrooms. Het vinden, binden en boeien van medewerkers is cruciaal voor vrijwel alle organisaties. We bevinden ons in een economische fase waarin het strategisch omgaan met schaarste de nieuwe focus is voor het management.
Elektronicaconcern Neways, met het hoofdkantoor in het Brabantse Son en Breugel, groeit hard. Het bedrijf wil binnen een aantal jaren zijn omzet, die in 2021 om en nabij de €500 miljoen bedroeg, verdubbelen. Dat is allesbehalve onrealistisch. De markt groeit namelijk hard. De Neways organisatie moet stevig aanpoten om de marktgroei te kunnen bijbenen. Dat is echter van groot belang om te kunnen concurreren met van schaal profiterende aanbieders, op een markt die gekenmerkt wordt door relatief kleine marges.
Slechts 4% van de respondenten die hebben deelgenomen aan het onlangs uitgevoerde Strategie Trendsonderzoek geeft aan dat inflatie strategische impact heeft. Tegelijkertijd neemt 86% van de deelnemers wél maatregelen om hiermee om te gaan. Inflatie wordt dus als een tactisch probleem gezien.
Heeft u grip op uw overhead en weet u wat de verbetermogelijkheden zijn? Past de overhead nog bij uw strategische keuzes? En bent u voldoende flexibel in de komende periode en ‘Fit for the Future’? Op deze en andere vragen krijgt u antwoord bij de Benchmark Zakelijke Dienstverlening.
Bedrijven trappen nog steeds in de Commodity Trap: het concurreren enkel en alleen op basis van prijs. Commodities zijn producten die niet te onderscheiden zijn van elkaar, waardoor de klant alleen op basis van prijs een keuze kan maken. Alleen focus op goedkoop en volume leidt tot prijserosie en standaard producten zonder onderscheidende elementen of kenmerken.
Ondanks oplopende geopolitieke spanningen, onzekere economische vooruitzichten en de daaruit voortvloeiende hoge inflatie, zijn organisaties optimistisch gestemd en zien zij nog volop groeikansen in 2023. Maar liefst 90% van de deelnemers aan het Strategie Trendsonderzoek verwacht dit jaar te groeien qua omzet. En een groot deel van hen (32%) denkt zelfs een groeicijfer van meer dan 10% te kunnen presenteren.
Vanaf vandaag staat het Berenschot Strategie Trendsonderzoek weer open voor ondernemers, bestuurders, directeuren en senior managers. Hoe gaat u om met de stijgende grondstoffenprijzen? Welke impact heeft de huidige personeelsschaarste op uw organisatie?
De circa 1.000 bedrijven die actief zijn in de defensie- en veiligheidssector wensen een versnelling en verkorting van de termijn voor het leveren en uitbreiden van materieel. Dit blijkt uit recent onderzoek van Berenschot in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het rapport is 11 juli aangeboden aan de Tweede Kamer.
De arbeidsmarkt is dit jaar het meest besproken onderwerp in de boardrooms, zo blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2022. In totaal hebben dit jaar 541 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. Deelnemers zijn afkomstig uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties.
Ongeveer de helft van de organisaties geeft invulling aan duurzaamheid via een duurzaamheidsstrategie, zo blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2022. Duurzaamheid gaat over risico’s, kansen, veranderende klantvraag en eisen van diverse stakeholders. Organisaties zien dit onderwerp daarmee als een strategische verantwoordelijkheid en onderdeel van de managementagenda.
De arbeidsmarkt is belangrijker dan ooit, in alle sectoren van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek uitgevoerd onder 541 directeuren en bestuurders in Nederland. Ook duurzaamheid is in toenemende mate onderwerp van gesprek in de boardrooms en wordt meer en meer ingezet om het onderscheidend vermogen van de organisatie te vergroten. “Qua bewustzijn van hun impact op de samenleving lijkt bij bedrijven een kantelpunt te zijn bereikt.”
Vanaf vandaag staat het Berenschot Strategie Trendsonderzoek weer open voor ondernemers, bestuurders, directeuren en senior managers. Hoe gaat u om met de stijgende grondstoffenprijzen? Welke impact heeft de huidige personeelsschaarste op uw organisatie?
Heeft u grip op uw overhead en weet u wat de verbetermogelijkheden zijn? Past de overhead nog bij uw strategische keuzes? En bent u voldoende flexibel in de komende periode en ‘Fit for the Future’?
Digitalisering, innovatie en arbeidsmarktontwikkelingen zijn dit jaar de meest besproken onderwerpen in de directiekamer, zo blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2021. In deze editie is extra aandacht besteed aan de effecten van de wereldwijde COVID-19-pandemie op strategische keuzes in de boardroom. Aan het onderzoek namen 595 bestuurders, topmanagers en dga’s uit het Nederlandse bedrijfsleven deel.
Het vervoersbedrijf in kwestie heeft zichzelf ten doel gesteld om een toekomstige concessie te verkrijgen. Om de kans hierop te vergroten, is Berenschot gevraagd een marktconformiteitsonderzoek uit te voeren.
Een internationaal familiebedrijf is al meer dan 65 jaar betrokken bij de ontwikkeling van oplossingen van tuinbouwbedrijven. Gezamenlijk met dit familiebedrijf hebben wij de mogelijke internationale kansen voor export geanalyseerd. Vervolgens is de nieuwe strategische positionering van het familiebedrijf bepaald. Op basis van deze nieuwe positionering en de gemaakte operationele keuzes kan het bedrijf met succes de omslag maken.
Digitalisering was het afgelopen jaar het meest besproken onderwerp in directie- en bestuurskamers, als aanjager van innovatie en verandering. Dit vertaalde zich in de nodige investeringen in technologie, zoals big data & data analytics, kunstmatige intelligentie en cybersecurity. Doel: de organisatie wendbaar maken om direct te kunnen inspelen op een snel veranderende omgeving, zoals nu de coronacrisis. Dat blijkt uit het Berenschot Strategie Trends-onderzoek 2020.
Na verplaatsing van de productieactiviteiten naar Oost-Europa en de ontwikkelingen van het online verkoopkanaal, piept en kraakt de organisatie onder de groeiende omzet. Berenschot werd gevraagd inzicht te bieden in waar het bedrijf qua kostenniveau staat ten opzichte van concurrenten, in best practices en naar een gecommitteerd plan voor hoe verder. Daarnaast was de vraag of de huidige businessunitstructuur nog de beste manier is om de buy-and-build strategie maximaal te ondersteunen.