Vanuit mijn achtergrond als (gedrags)econoom ben ik het gelukkigst wanneer ik werk aan vraagstukken over gedragsverandering richting duurzamere keuzes. Mobiliteit is een dynamische sector waarin veel uitdagingen van deze tijd samenkomen. Ook speelt mobiliteit een grote rol in het leefbaar houden van de planeet voor onszelf en volgende generaties. Dat motiveert mij om een verschil te maken in vraagstukken op dit gebied.
Mijn kracht ligt in het organiseren en analyseren van complexe vraagstukken. Ik bekijk problemen met een praktische en innovatieve blik, waarbij ik aandacht hou voor alle betrokkenen. Daarbij heb ik praktijkervaring opgedaan bij een aanbieder van deelmobiliteit. Hier ben ik op de hoogte van zowel de conceptuele als de werkelijke uitdagingen die in deze sector spelen.
Net als alle andere provincies heeft de provincie Gelderland, samen met een aantal Gelderse gemeenten, het Schone Lucht Akkoord (SLA) getekend, om gezamenlijk te werken aan gezondheidswinst. Doel van het akkoord is een gezondheidswinst van 50% te realiseren ten opzichte van 2016. Hiertoe omvat het akkoord allerlei verplichte maatregelen voor deelnemers om uiteenlopende bronnen van luchtverontreiniging aan te pakken.
Beleid en bedrijfsleven hebben een gedeeld belang in het verduurzamen van zakelijke mobiliteitsbewegingen. Hierdoor is samenwerking tussen verschillende partijen meer dan ooit noodzakelijk geworden.
Om de logistieke sector te verduurzamen, werd in het Klimaatakkoord van 2019 afgesproken de transitie naar zero-emissie te versnellen, onder meer door in 2025 middelgrote zero-emissiezones (ZE-zones) in dertig tot veertig grote gemeenten in te voeren. Sindsdien werken gemeenten en de logistieke sector, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aan realisatie van deze ZE-zones.