Klimaat, stikstof, vluchtelingen, armoede: publieke organisaties staan momenteel voor flinke uitdagingen. Een goede strategische positionering en begrijpelijke communicatie zijn daarbij een essentieel onderdeel van de oplossing. Net als het creëren van verbinding met alle stakeholders, binnen en buiten de organisatie.
Ik help bestuurders en directeuren bij vraagstukken op het snijvlak van strategie, organisatie en communicatie. Dat doe ik als adviseur, trainer of procesbegeleider.
Mijn kracht? Ik ontrafel complexe vragen, breng structuur aan en werk doelgericht. Met mijn enthousiasme weet ik mensen te bewegen.
Mijn expertise:
Team strategische positionering
Bij Berenschot leid ik het team Strategische Positionering en Communicatie. Een mix van jonge talenten en bewezen leiders. Door bestuurskunde te koppelen aan communicatiewetenschap, versterken we de communicatieve kant van positionering en de strategische kant van communicatie. Samen met onze opdrachtgevers werken wij aan een responsiever openbaar bestuur.
Wilt u een keer van gedachten wisselen? Ik maak graag kennis met u.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is sinds begin 2021 bezig met het ontwerpen van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. Momenteel hebben de NS tot 2025 het alleenrecht om reizigerstreinen op het hoofdrailnet te rijden. Met de nieuwe concessie wil IenW dit alleenrecht opnieuw onderhands gunnen aan NS van 2025 tot 2033. Berenschot is, samen met WesselinkVanZijst, gevraagd het ministerie te ondersteunen bij het betrekken van relevante sectorpartijen bij de concessievorming.
Hoosbuien, hitte en droogte komen in Nederland steeds vaker voor. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) past zijn beheergebied aan om dit extreme weer op te vangen. Met het oog op de komende strategische periode wilde het team communicatie en educatie van het hoogheemraadschap de eigen bijdrage aan actuele maatschappelijke opgaven opnieuw scherpstellen. Berenschot is gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van een gedeelde visie op communicatie en educatie.
Demografische ontwikkelingen, impact van de coronapandemie op jongeren en de opwaartse druk in het onderwijs zorgen voor ander studiekeuzegedrag. Van ROC Midden Nederland vraagt dit een kritische blik op de studentreis. Sluit deze nog voldoende aan op de vraag van toekomstige studenten? Vandaar de opdracht aan Berenschot om de studentreis eens kritisch onder de loep te nemen en te bekijken of zaken geoptimaliseerd kunnen worden.
Een nadrukkelijker focus op de buitenwereld door een verstevigde positionering als kennispartner, de toename en het belang van datagedreven werken, maar ook het versterken van de communicatieve organisatie zijn bepalend voor de impact die M&C-afdelingen bij hogescholen kunnen (gaan) maken. Dat is de verwachting van de deelnemers aan de benchmark M&C Hogescholen.
De rol van communicatie wordt steeds belangrijker rond thema’s als klimaatverandering, COVID-19 en de toekomst van Europa. Het is van het grootste belang dat organisaties investeren in een betere dialoog met de eigen burgers om deze grote uitdagingen aan te gaan.
De Europese Commissie vroeg ons de huidige situatie te evalueren, en een communicatiestrategie en campagne te ontwikkelen. Doel: SOLVIT op de kaart te zetten bij bedrijven en ondernemers in Nederland.
De positie van communicatie binnen de organisatie is sterker geworden, zo stelt 73% van de deelnemers aan de vierde Berenschot Benchmark Communicatie 2018-2019.