Ik heb al sinds jongs af aan een passie voor het werken aan kwalitatief goed onderwijs voor iedereen. Door mijn achtergrond in de gedragsverandering kijk ik naar de invloed van menselijk gedrag op beleidsvorming binnen het onderwijs. Moet het beleid worden aangepast, of kan het verschil worden gemaakt door het gedrag van medewerkers, studenten, leerlingen of andere betrokkenen bij het onderwijs te veranderen? Vaak gaat het om een combinatie van de twee, en wat mij betreft is dat een insteek die niet genoeg wordt belicht.
Als adviseur ben ik doelgericht en ga ik analytisch te werk. Ik vind het belangrijk om er voor te zorgen dat inzichten van alle betrokken partijen worden meegenomen, en van daaruit de analyse te starten om resultaatgericht aan de slag te gaan. Met mijn mensgerichte en proactieve houding lever ik een bijdrage aan het verbeteren van onderwijs voor iedereen, op zowel de beleidsmatige kant als in het gedrag van betrokkenen.
Het specifieke aanbod van taalonderwijs voor volwassen Oekraïners bij gemeenten en onderwijsaanbieders verschuift naar meer algemeen taalonderwijs voor volwassenen of nieuwkomers. Deze integratie in het reguliere aanbod lijkt een reactie op de toenemende behoefte van Oekraïners om zich langdurig in Nederland te vestigen. Daarbij ervaren aanbieders de nodige uitdagingen, zoals een tekort aan NT2-docenten en wachtlijsten, met name bij non-formeel professioneel onderwijs. Dat blijkt uit het derde en laatste monitoringsonderzoek dat Berenschot in het najaar van 2023 uitvoerde in opdracht van het ministerie van OCW.
Vanaf januari 2022 is het (weer) mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen (vsg’s) te vormen. Voor deze instellingen is de WEB en WOR van toepassing op de medezeggenschap, ook voor het vo-deel van de vsg. In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht Berenschot welke knelpunten er optreden in de medezeggenschap in verticale scholengemeenschappen en welke beleidsopties er zijn om een gemeenschappelijk wettelijk kader voor de medezeggenschap in het vo en mbo te creëren.
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er een groep ontheemden naar Nederland gekomen. Hoewel het gemeenten vaak lukt om ad hoc en binnen beperkte mogelijkheden toch taalonderwijs te organiseren, kampen zij met diverse knelpunten.
Tien hogescholen spraken medio 2021 de gezamenlijke ambitie uit om een professionele masteropleiding Kwaliteit van de Leefomgeving in het hbo te starten. Kwaliteit van de leefomgeving is één van de zes thema’s uit het Sectorplan Masters van de Vereniging Hogescholen (VH). Berenschot is gevraagd regie te voeren op de totstandkoming van deze masteropleiding.
Praktijkgericht onderzoek (PGOZ) aan hogescholen groeit in omvang en kwaliteit. Tegelijkertijd stijgt ook de erkenning van PGOZ als volwaardig onderdeel van de kennisinfrastructuur. Naar aanleiding van de gesignaleerde behoefte in het veld om de kennis en expertise over het uitvoeren van PGOZ verder uit te bouwen, te delen en te benutten, heeft Regieorgaan SIA aan Berenschot gevraagd in kaart te brengen waar die behoefte precies uit bestaat en te adviseren over de vorm en invulling van een eventuele centrale voorziening. De verkenning wijst uit dat hogescholen krachten willen bundelen om meer synergie te bereiken.
In het schooljaar 2019-2020 schrapte onderwijsminister Slob de centrale examens vanwege corona. Door dit besluit sloten meer scholieren hun middelbare schoolcarrière af met een diploma.
Tijdens de coronapandemie kregen onderwijsinstellingen in het mbo, hbo en wo ruimte om, waar nodig, af te wijken van de vigerende wet- en regelgeving om het onderwijs zo goed als mogelijk door te laten gaan. In opdracht van het Ministerie van OCW onderzocht Berenschot wat het effect was van dergelijke maatregelen en afspraken, vastgelegd in servicedocumenten voor mbo en hoger onderwijs. Daarnaast is onderzocht in hoeverre het wenselijk is om dergelijke maatregelen en afspraken ook buiten coronatijd te behouden. Begin juni heeft de minister deze evaluatie aangeboden aan de Tweede Kamer.