De inzet van strategische communicatie is onmisbaar in deze tijd waarin iedereen communiceert en dat onverwachte of zelfs verstrekkende gevolgen heeft. Ik vind het een uitdaging om met die wetenschap de strategische communicatie de prominente rol te geven die het behoort te krijgen, als het gaat om de oplossing van al dan niet complexe issues.
Door mijn brede ervaring in alle facetten van het communicatievak en op alle niveaus, ben ik een strategische en gedegen gesprekspartner voor (grote) maatschappelijke organisaties, voor het oplossen van complexe vraagstukken op lokaal én landelijk niveau. Dit doe ik vooral binnen het (hoger) onderwijs. Goede communicatie is immers een belangrijke randvoorwaarde bij het welslagen van projecten. Ik heb ook ervaring in het adviseren van organisaties met een grote achterban van belanghebbenden, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector. Ik ben analytisch en oplossingsgericht, waardoor ik in staat ben om snel verbanden te leggen en altijd de stip op de horizon voor ogen te houden.
Op 9 oktober organiseert OCW, met ondersteuning van Berenschot, het NP Onderwijs Kennisfestival van 9.30 tot 17.30 in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Het kennisfestival wordt geleid door dagvoorzitter en journalist Liesbeth Staats. Onder andere hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder en docent en schrijver Ismail Aghzanay zullen spreken op het evenement.
Hoosbuien, hitte en droogte komen in Nederland steeds vaker voor. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) past zijn beheergebied aan om dit extreme weer op te vangen. Met het oog op de komende strategische periode wilde het team communicatie en educatie van het hoogheemraadschap de eigen bijdrage aan actuele maatschappelijke opgaven opnieuw scherpstellen. Berenschot is gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van een gedeelde visie op communicatie en educatie.
De term strategische positionering en het thema warmtetransitie worden niet vaak in één adem genoemd. Echter, tijdens de oprichting van het Gelders Warmte Infra Bedrijf, ontstond bij de Provincie Gelderland, Firan en Oost NL de behoefte aan een doorvertaling van het businessplan naar een stevige positionering in de huidige concurrerende energiemarkt. Berenschot is gevraagd om voor het nieuwe warmtebedrijf een passend positionerings- en profileringsplan op te stellen dat in lijn is met de visies van de drie moederbedrijven.
Demografische ontwikkelingen, impact van de coronapandemie op jongeren en de opwaartse druk in het onderwijs zorgen voor ander studiekeuzegedrag. Van ROC Midden Nederland vraagt dit een kritische blik op de studentreis. Sluit deze nog voldoende aan op de vraag van toekomstige studenten? Vandaar de opdracht aan Berenschot om de studentreis eens kritisch onder de loep te nemen en te bekijken of zaken geoptimaliseerd kunnen worden.
Het openbaar bestuur krijgt meer en meer last van de vertrouwenskwestie. De kloof tussen burgers en de overheid wordt groter, het vertrouwen daalt. Tegelijkertijd verwachten burgers dat de overheid proactief de verbinding zoekt op maatschappelijke opgaven en transparant is over haar beleidskeuzes. Daar ontstaat een spagaat, want zonder vertrouwen geen legitimiteit voor het handelen van overheden.
Een nadrukkelijker focus op de buitenwereld door een verstevigde positionering als kennispartner, de toename en het belang van datagedreven werken, maar ook het versterken van de communicatieve organisatie zijn bepalend voor de impact die M&C-afdelingen bij hogescholen kunnen (gaan) maken. Dat is de verwachting van de deelnemers aan de benchmark M&C Hogescholen.
Beeld wordt steeds dominanter in het consumeren van nieuws, zeker bij jongeren. Toch blijven veel organisaties en bedrijven in geschreven persberichten communiceren. En dat terwijl het menselijk brein bewegend beeld 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst.
Moeten we ons nu wel of niet laten vaccineren? Mag mijn kind nu alcohol serveren in de horeca of niet? En als ik mijn huis wil verduurzamen, heeft dat dan wel of geen zin met die hoge energieprijzen? Legio campagnes vanuit de overheid blijken niet aan te komen bij de doelgroep. Tips voor publiekscommunicatie waarmee je als overheid de burger wél bereikt.
Het Summa College met 17.000 mbo-studenten in de Brainportregio in Eindhoven staat voor een enorme uitdaging.
Martine Boer heeft de overstap gemaakt naar het team strategische communicatie en positionering van organisatieadviesbureau Berenschot. Zij gaat opdrachtgevers helpen bij vraagstukken op het gebied van strategische communicatie, positionering, crisismanagement en reputatie.