Vanuit een multidisciplinaire achtergrond, met een focus op de inhoud en een analytische blik, kan ik de context van complexe problemen begrijpen en helder duiden. Bovendien zit ik bovenop de ontwikkelingen die plaatsvinden in het veld van duurzame mobiliteit en vertaal ik deze naar oplossingen voor de vragen van een grote verscheidenheid aan klanten. Mobiliteit is het thema waar veel van de duurzaamheidsopgaven samenkomen, wat mij buitengewoon motiveert om op dit thema vraagstukken te gaan oplossen!
Berenschot is een bedrijf waar kwalitatief advies wordt geleverd, op thema’s die belangrijk zijn voor de samenleving en een duurzame toekomst opleveren. Ik zie dit uitgangspunt als leidend voor mijn werk, waarbij ik ernaar streef om het leven voor iedereen aangenamer en Nederland toekomstbestendiger te maken.
Om de logistieke sector te verduurzamen, werd in het Klimaatakkoord van 2019 afgesproken de transitie naar zero-emissie te versnellen, onder meer door in 2025 middelgrote zero-emissiezones (ZE-zones) in dertig tot veertig grote gemeenten in te voeren. Sindsdien werken gemeenten en de logistieke sector, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aan realisatie van deze ZE-zones.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is sinds begin 2021 bezig met het ontwerpen van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. Momenteel hebben de NS tot 2025 het alleenrecht om reizigerstreinen op het hoofdrailnet te rijden. Met de nieuwe concessie wil IenW dit alleenrecht opnieuw onderhands gunnen aan NS van 2025 tot 2033. Berenschot is, samen met WesselinkVanZijst, gevraagd het ministerie te ondersteunen bij het betrekken van relevante sectorpartijen bij de concessievorming.
Toenemende verkeersbewegingen vergroten de druk op het mobiliteitssysteem, waarbij met name diesel- en benzinevoertuigen zorgen voor een slechte luchtkwaliteit. Overheden – van gemeenten tot de Europese Unie (EU) – spannen zich daarom in om mobiliteit te verduurzamen. De EU heeft hiervoor een instrument ontwikkeld: de Sustainable Urban Mobility Plans ofwel SUMPs. Aangezien het hebben van een SUMP toegang verschaft tot subsidies uit het Connecting Europe Facility (CEF), biedt het opstellen van zo’n SUMP een kans om lokale verduurzamingsplannen te realiseren. In dit artikel schetsen wij hoe de EU, nationale en lokale overheden elkaar tegenkomen op het thema duurzame mobiliteit, hoe ze elkaar versterken kunnen en welke impact dit heeft op Nederland.
Op woensdag 22 november vinden de verkiezingen voor de Tweede Kamer plaats. Met de opkomst van nieuwe partijen als NSC, BBB en GroenLinks-PvdA, en de zekerheid van een nieuwe minister-president gaan deze verkiezingen écht ergens over. En wat zeggen deze (en andere) partijen dan precies over de thema’s die de politiek de komende jaren gaan bezighouden?
Sinds dienstregelingsjaar 2021 is opentoegangvervoer in Nederland een feit, met de nachttrein van Arriva tussen Maastricht en Schiphol als eerste praktijkvoorbeeld. Opentoegangvervoer biedt vervoerders nieuwe kansen, maar het stelt overheidspartijen ook voor vragen rond de noodzaak en mogelijkheid om op het passagiersvervoer te sturen. Het ministerie van IenW gaf Berenschot daarom de opdracht te onderzoeken wat het handelingsperspectief van het ministerie is als minder passagiersvervoer onder concessies valt door open toegang.
2022 was zonder meer een tumultueus jaar voor Europa. Hoewel landen de coronapandemie en de (economische) gevolgen hiervan onder controle wisten te krijgen, werd de EU vroeg in het jaar verrast door de Russische inval in Oekraïne. Al snel hadden experts het over een Europa van vóór en na 24 februari 2022.