Ik ben strategieadviseur van Berenschot, hoogleraar in de School of Business & Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam en toezichthouder bij professional service firms. Hiervoor heb ik een Master Econometrie behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen, een PhD in de Economie en een cum laude Master in Management Consulting, beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2015 ontving ik de Van der Duijn-Schouten Onderwijsprijs van de Vrije Universiteit en een jaar later werd ik genomineerd voor de landelijke onderwijsprijs door het Interstedelijk Studenten Overleg. Dat was een geweldige erkenning voor mijn kwaliteiten als leraar.
Ik heb ruim 25 jaar ervaring als organisatieadviseur en werkte voor opdrachtgevers in de publieke en private sector, het liefst op het snijvlak daarvan. Met mij is er ‘rust aan de bal’ en krijg je veel academische en praktijkkennis over strategievorming in organisaties. Ik ben in staat om dingen snel, kernachtig en eenvoudig op te schrijven, zonder het contact met de realiteit te verliezen. Essenties zijn mij dierbaar.
Op vrijdag 19 april nam prof. dr. Meindert Flikkema u tijdens het webinar ‘Uitkomsten Strategie Trendsonderzoek in 30 minuten’ mee in de belangrijkste resultaten van ons jaarlijkse Strategie Trendsonderzoek. Kijk nu het webinar kosteloos terug.
Vanwege aanstaande CSRD-wetgeving en steeds hogere maatschappelijke verwachtingen geldt duurzaamheid als belangrijk strategisch thema in de boardroom van veel bedrijven. Inmiddels heeft 71% hieromtrent ook beleid en/of doelstellingen geformuleerd. In de praktijk blijft het echter bij deze papieren exercitie: slechts de helft van de bedrijven weet beleid om te zetten in duurzamere producten, diensten of productiemethodes, zo blijkt uit het Strategie Trendsrapport 2024 van Berenschot.
Steeds meer bestuurders beseffen dat services doorslaggevend kunnen zijn voor het aantrekken en behouden van klanten. Zo steeg het aantal bedrijven dat diensten overweegt om zich te onderscheiden van de concurrenten met circa 60% ten opzichte van 2023. Dat is een van de uitkomsten van het Strategie Trendsonderzoek 2024 van Berenschot.
Jaarlijks biedt het Strategie Trendsonderzoek, uitgevoerd door Berenschot, inzicht in de strategische beslissingen van ondernemend Nederland. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een uitgebreide database met interessante inzichten over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving.
We leven in een service-economie: de relatieve bijdrage van servicesectoren aan het bruto nationaal product en de werkgelegenheid is groot en neemt nog altijd toe. Ook de maakindustrie servitiseert; de grenzen tussen de industrie- en dienstensector verwateren. Wat zijn motieven voor de maakindustrie om het aanbod te sertiviseren? En hoe pak je dit aan? Daarover gaat het in deze whitepaper.
Het Strategie Trendsonderzoek van Berenschot laat zien dat bedrijven hun strategie slechts in beperkte mate doorvertalen in doelen, prestatie-indicatoren en processen. Het blijkt ook lastig om de waardepropositie concreet uit te werken en keuzes te maken bij het segmenteren van klanten.
Om groei te realiseren ligt de focus van Nederlandse bedrijven op het vergroten van de omzet in de Nederlandse markt. Opvallend weinig organisaties (10%) zien internationalisering als manier om groei te realiseren, zo blijkt uit ons Strategie Trendsonderzoek. Uit het onderzoek blijkt echter dat juist deze kleine groep beter in staat is een hogere omzet te realiseren.
Uit het Strategie Trendsonderzoek 2023 blijkt dat veel organisaties hoge groeiverwachtingen hebben. Zij denken mee te kunnen groeien met de markt en zien mogelijkheden hun toegevoegde waarde bij bestaande klanten te vergroten. Veel organisaties zetten daarbij in op het aanbieden van nieuwe producten en diensten én op het aanboren van nieuwe marktsegmenten.
In bijna alle voorgaande edities van het Strategie Trendsonderzoek wordt innovatie genoemd als dé manier waarop organisaties zich kunnen onderscheiden. Ook in de editie van 2023 is dit het geval. Organisaties die investeren in R&D verwachten meer omzetgroei.
De arbeidsmarkt was in de afgelopen jaren één van de meest besproken onderwerpen in de Nederlandse boardrooms. Het vinden, binden en boeien van medewerkers is cruciaal voor vrijwel alle organisaties. We bevinden ons in een economische fase waarin het strategisch omgaan met schaarste de nieuwe focus is voor het management.
Elektronicaconcern Neways, met het hoofdkantoor in het Brabantse Son en Breugel, groeit hard. Het bedrijf wil binnen een aantal jaren zijn omzet, die in 2021 om en nabij de €500 miljoen bedroeg, verdubbelen. Dat is allesbehalve onrealistisch. De markt groeit namelijk hard. De Neways organisatie moet stevig aanpoten om de marktgroei te kunnen bijbenen. Dat is echter van groot belang om te kunnen concurreren met van schaal profiterende aanbieders, op een markt die gekenmerkt wordt door relatief kleine marges.
Slechts 4% van de respondenten die hebben deelgenomen aan het onlangs uitgevoerde Strategie Trendsonderzoek geeft aan dat inflatie strategische impact heeft. Tegelijkertijd neemt 86% van de deelnemers wél maatregelen om hiermee om te gaan. Inflatie wordt dus als een tactisch probleem gezien.
Voor de levering van onze producten en diensten vragen we allemaal een prijs. De hoogte van die prijs symboliseert de door ons bedachte waarde van product of dienst. Klanten die bereid zijn de gevraagde prijs te betalen, verwachten voldoende waarde terug te krijgen. Zij varen sterk op onze beloftes en wegen ook mee hoe veelbelovend ze de interactie met ons vonden, voordat de koop gesloten wordt.
Ondanks oplopende geopolitieke spanningen, onzekere economische vooruitzichten en de daaruit voortvloeiende hoge inflatie, zijn organisaties optimistisch gestemd en zien zij nog volop groeikansen in 2023. Maar liefst 90% van de deelnemers aan het Strategie Trendsonderzoek verwacht dit jaar te groeien qua omzet. En een groot deel van hen (32%) denkt zelfs een groeicijfer van meer dan 10% te kunnen presenteren.
Op 1 juli nam prof. dr. Meindert Flikkema tijdens ‘Strategie Trends in 30 minuten’ u mee in de belangrijkste resultaten van ons jaarlijkse Strategie Trendsonderzoek. Kijk nu het webinar kosteloos terug.
De arbeidsmarkt is belangrijker dan ooit, in alle sectoren van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek uitgevoerd onder 541 directeuren en bestuurders in Nederland. Ook duurzaamheid is in toenemende mate onderwerp van gesprek in de boardrooms en wordt meer en meer ingezet om het onderscheidend vermogen van de organisatie te vergroten. “Qua bewustzijn van hun impact op de samenleving lijkt bij bedrijven een kantelpunt te zijn bereikt.”
In deze aflevering gaan we in op de resultaten van het laatste strategietrends onderzoek dat wij begin dit jaar uitvoerden onder ongeveer 600 Nederlandse bedrijven. Welke trends zien Nederlandse ondernemers op de markt? Welke thema’s springen daarbij het meest in het oog en hoe gaan ondernemers met die trends om?
Digitalisering, innovatie en arbeidsmarktontwikkelingen zijn dit jaar de meest besproken onderwerpen in de directiekamer, zo blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2021. In deze editie is extra aandacht besteed aan de effecten van de wereldwijde COVID-19-pandemie op strategische keuzes in de boardroom. Aan het onderzoek namen 595 bestuurders, topmanagers en dga’s uit het Nederlandse bedrijfsleven deel.