Ik werk bij Berenschot aan de oplossingen van vandaag en morgen, op het snijvlak van mobiliteit, ruimte en energie. In een tijd van een vastlopend mobiliteitssysteem, schaarse ruimte en knelpunten in de uitvoering is behoefte aan perspectief en concrete oplossingen. Mijn werkwijze typeert zich door voor organisaties op zoek te gaan naar dat gezamenlijke perspectief en deze te vertalen naar concrete, gedragen acties op de korte termijn. Als betrokken en enthousiaste professional wil ik zo samen met mijn opdrachtgevers en collega's vorm geven aan het mobiliteitssysteem van de toekomst.
Mijn hart gaat sneller kloppen bij het doorgronden van complexe strategische vraagstukken en die te vertalen naar heldere en bruikbare adviezen. Helder voor de maatschappij, bruikbaar voor het bestuur. En dat op alle fronten van het mobiliteitssysteem, zoals eerder bij de toekomst van regionale luchthavens tot het neerzetten van Bus Rapid Transit en van de regie op de ruimtelijke ordening tot het in beweging krijgen van mobiliteitstransitie.
Frequent, comfortabel, veilig, duurzaam en snel. Deze termen zullen de geroutineerde autogebruiker bekend in de oren klinken. Maar is het mogelijk dat Nederlanders deze woorden op termijn ook associëren met de bus?
Bus Rapid Transit – snelle, hoogfrequente en comfortabele ‘metrobussen’ – vormen een extra optie om de grote uitdagingen in de transitie naar een bereikbare, schone en veilige leefomgeving het hoofd te bieden. Om te onderzoeken wat BRT precies inhoudt en wanneer dit een kansrijke mobiliteitsoplossing is, hebben Arcadis, Significance, PosadMaxwan en Berenschot het manifest BRT opgesteld. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
In opdracht van het Ministerie van VWS evalueerde Berenschot de besluitvorming over en de ontvangst van arriverende vluchten uit Zuid-Afrika op Schiphol op vrijdag 26 november 2021 in het licht van de opmars van de omikronvariant in die regio. Inmiddels is de evaluatierapportage naar de Tweede Kamer verstuurd en heeft de minister laten weten de aanbevelingen te omarmen.
Berenschot is als partner toegetreden tot het ecosysteem van het Hyperloop Development Program (HDP), een publiek-private samenwerking tussen Hardt Hyperloop, de Nederlandse ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Infrastructuur & Waterstaat, de provincie Groningen en een groep bedrijven, industriële partijen en kennis- en onderzoeksinstellingen.
Als partner binnen het Hyperloop Development Program presenteert Berenschot een eerste Outlook om overheden en andere partijen inzicht te geven in de stand van zaken en het potentiële ontwikkelpad van een hyperloop in Nederland en Europa. Doel van deze Outlook is alle betrokken partijen te inspireren om na te denken over hun rol en betrokkenheid bij de hyperloop.