Als consultant op het gebied van digitale transformatie in de publieke sector houd ik mij bezig met technologische en datagedreven vraagstukken. Dergelijke vraagstukken spelen zich vaak af in een complexe politiek-bestuurlijke context en zijn veelal strategisch van aard. Vanuit mijn technische achtergrond doorgrond ik digitaliseringsvraagstukken niet alleen op strategisch niveau, maar tot aan de operatie.
De dynamiek van consultancy heeft mij vanaf de eerste minuut getrokken. Ik geniet van het reizen, de verschillende klanten, de diversiteit aan contacten en de inhoudelijke afwisseling die het werk met zich meebrengt. Daarnaast is Berenschot een bedrijf dat zich kenmerkt om haar multidisciplinariteit. Er huizen zoveel verschillende expertises onder één dak, dat blijft me verbazen. Dit werk is geen moment saai!
Heb je vragen of wil je eens een goede kop koffie drinken? Neem dan gerust contact op!
Data zijn vandaag de dag een van de belangrijkste bezittingen voor overheden en bedrijven. Wil een organisatie deze gegevens gebruiken voor datagedreven sturing en het doen van betrouwbare voorspellingen, dan moet het gegevensmanagement – de basis van de informatievoorziening van een organisatie – tot in de puntjes geregeld zijn. Dat urgentiebesef blijkt nog niet overal ingedaald.
Gestructureerd inzicht in en gebruik van data wordt steeds belangrijker. Overheidsorganisaties zijn dan ook meer en meer bezig met het optimaal benutten van gegevens. Niet alleen vanwege AVG-compliancy, maar juist ook omwille van initiatieven op het gebied van datagedreven werken. Key daarbij is dat je wel beschikt over de data die van belang zijn. Belangrijke vragen hierbij zijn: “Welke gegevens zijn er in huis? Ben je in control van de (interne/externe) gegevens? Geeft dat wat je meet ook daadwerkelijk weer wat je wilt weten?”. Als dat op orde is, ligt datagedreven werken binnen handbereik.
Te vaak wordt nog gedacht dat ethiek een belemmerende factor is voor digitale transformatie. Daarom wilde de Interprovinciale Digitale Agenda (IDA) dat er een gids kwam ter inspiratie voor provinciemedewerkers en -bestuurders die te maken krijgen met data en digitale technologie. Zij vroegen Berenschot hen te helpen met het maken van een gezamenlijke gids. Dit omdat provincies dezelfde kerntaken en rollen kennen.
Het Nederlandse blockchain-ecosysteem telt momenteel ruim driehonderd bedrijven. De markt professionaliseert, waardoor meer standaardoplossingen voorhanden komen. Daarnaast passen bedrijven de blockchaintechnologie breder toe in hun organisatie of keten. Dat blijkt uit de derde update van het Blockchain Ecosysteem Nederland die Berenschot vandaag publiceert.
In 2018 wilde Shared Service Organization Caribisch Nederland (SSO-CN), onderdeel van de Rijksdienst Caribisch Nederland, een moderne digitale werkomgeving aanbieden op alle 700 werkplekken van de departementen op de BES-eilanden. Het SSO-CN kon echter niet direct worden voorzien van de juiste inrichting en beheer van deze nieuwe, gewenste digitale werkplekken. De consequentie hiervan was dat SSO-CN de doelarchitectuur van de Rijksbrede Werkplek, DWR-next, niet volledig kon volgen.
De resultaten van datagedreven sturing bij gemeenten variëren van eenvoudige efficiencywinst door sensoren in containers, tot ingrijpende innovaties in de zorg in wijken door beter inzicht in de behoeften van doelgroepen. Dergelijke publieke meerwaarde betekent dat iedere gemeente hierin stelling moet nemen.
Organisaties worden steeds digitaler. Zo ook de overheid. Je hebt daarbij als gebruiker van die digitale diensten niet altijd even veel controle over wat er nou precies met je persoonlijke gegevens gebeurt. Wat leggen ze vast? Met wie delen ze jouw gegevens? Kan je dat zelf inzien? Heb je daar zelf regie op?
Digitalisering maakt gegevensverwerking en -uitwisseling gemakkelijker. De gevolgen van fouten in basisregistraties kunnen voor burgers echter zeer ingrijpend zijn. Daarnaast is het voor hen vaak niet goed mogelijk fouten te corrigeren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vroeg zich af of een correctiepunt een oplossing zou kunnen bieden. Eén coördinerend centraal punt waar burgers terecht kunnen als er fouten staan in hun gegevens bij de diverse overheidsregistraties. Ja, was ons antwoord, op basis van het onderzoek dat wij deden in opdracht van BZK.