Mijn naam is Roy Valks, afgestuurd Bedrijfskundige en gespecialiseerd in de richting van organisatie ontwerp en ontwikkeling.
Als adviseur binnen Berenschot hou ik me bezig met vraagstukken binnen (voornamelijk) de publieke sector op het snijvlak van bedrijfsvoering, benchmarking en organisatie ontwerp. Een waardevolle baan, want ik kan klanten helpen door kwantitatieve inzichten (hoe verhoudt uw formatie zich tot die van andere organisatie, hoeveel formatie heeft u nodig?) te verbinden met kwalitatieve inzichten (hoe verdeelt u de taken binnen uw organisatie en zorgt u ervoor dat deze op een juiste wijze op elkaar afgestemd zijn?). Deze vraagstukken staan namelijk vrijwel zelden volledig los van elkaar. Vanuit Berenschot helpen wij u dan ook graag door met een interdisciplinaire bril te kijken naar deze vraagstukken.
Heeft u behoefte aan dergelijke inzichten, dan help ik u hier graag mee. Neem dan vooral contact op!
Gemeenten met meer inwoners in verhouding tot kleinere gemeenten zetten evenveel beleidsformatie in per 1.000 inwoners. Dat blijkt uit de benchmark formatie en kosten gemeenten van Berenschot.
De jaarlijkse Benchmark Gemeenten die Berenschot dit najaar voor de 22ste keer uitvoert, gaat terug naar zijn roots: inzicht geven in de formatie die nodig en passend is voor de betreffende gemeente. Tegelijkertijd wordt het aantal gemeentelijke taken dat meeloopt in de benchmark uitgebreid van ruim honderd naar meer dan tweehonderd. Daarmee krijgen gemeenten nog preciezer inzichtelijk waar zij qua formatie verschillen ten opzichte van de referentiegroep en kunnen zij hierop acteren in lijn met hun taken, situatie en ambitie.
De beoogde marktwerking rond de verstrekking van hulpmiddelen in de zorg heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan reglementen en daardoor tot een ingewikkeld proces. Reden voor het Ministerie van VWS en Zorgverzekeraars Nederland om in juni 2022 Berenschot de opdracht te geven om te onderzoeken of uniformering van de hulpmiddelenreglementen mogelijk is. Conclusie: hulpmiddelen mogen en kunnen geüniformeerd worden, óók met inachtneming van de kaders van de Mededingingswet.
De zorgkloof, toename van intensieve zorg en technologische ontwikkelingen hebben veel impact op de langdurige zorg. Anders dan vaak gedacht wordt, geloven wij wel dat het mogelijk is om zelf proactief vorm te geven aan hoe om te gaan met de huidige ontwikkelingen in de zorg.
Berenschot-adviseurs delen aan de hand van zeven thema’s tips hoe een ecd de zorg echt ondersteunt en regeldruk vermindert in plaats van ingewikkelder maakt. ‘Eenvoud is leidend.’
Administratieve belasting van zorgprofessionals blijft een aandachtspunt. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat 82% van de zorgprofessionals administratieve taken als belastend ervaart, zij hieraan gemiddeld 35% van de werkbare tijd besteden en dat administratieve belasting effect heeft op verloopintentie en werkplezier.
De administratieve belasting binnen de zorg is te hoog. Berenschot heeft de ambitie substantieel bij te dragen aan een significante reductie ervan. Deze ambitie wordt breed gedeeld, onder meer door het Ministerie van VWS (directie Langdurige Zorg) en door Wesley Kaufmann, universitair hoofddocent aan de Tilburg University en expert op het gebied van administratieve lastendruk (red tape) en good governance. Samen constateren we dat de nadruk in het beleid en berichtgeving tot nu toe vooral ligt op wat nog niet goed gaat. Dat gaat niet helpen het probleem op te lossen. Maar wat dan wel?
De coronacrisis en de anderhalvemetereconomie hebben grote economische impact. Het thuiswerken is in korte tijd omarmd, er is een reorganisatiegolf op komst en intussen blijven organisaties focussen op lagere kosten. Al deze ontwikkelingen zorgen voor extra druk op ondernemingsraden, die behoefte blijken te hebben aan informatie van collega-OR’en. Daarom ontwikkelde Berenschot Samen Slim OR: een korte vragenlijst die periodiek wordt uitgestuurd naar ondernemingsraden, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren tot actief contact met de achterban.