Het openbaar bestuur staat aan het roer van onze maatschappij en is nooit uitontwikkeld. De constante zoektocht naar verdere maatschappelijke vooruitgang (en publieke waarde) is in de eerste plaats gebaat bij heldere inhoudelijke inzichten. Besluitvormingsprocessen vragen echter om meer dan kennis.
Met veel plezier help ik overheden en bestuurders om publieke opgaven te formuleren en realiseren. Om een gefundeerde richting te bepalen is het naar mijn mening van belang om bredere theorieën (en strategieën) te combineren met inzichten uit de praktijk. Mijn wetenschappelijke ervaring in de bestuurskunde en politicologie en mijn advieservaring stellen mij hiertoe in staat. In mijn advies- en onderzoeksopdrachten heb ik mij beziggehouden met vraagstukken die spelen op stelsel- tot uitvoeringsniveau en alles daar tussenin. Hierdoor begrijp ik de uitdagingen waar bestuurders en ambtenaren voor staan en weet ik wat nodig is om tot effectieve en gedragen oplossingen te komen.
Bij Berenschot werk ik aan samenwerkingsvraagstukken in het openbaar bestuur. In opdrachten ga ik resultaatgericht, creatief en strategisch te werk. Ik ben beschouwend en sta voor de inhoud, terwijl ik de grote lijnen scherp voor ogen houd.
Het ministerie van BZK werkt aan de ontwikkeling en invoering van een beleidskader voor de taaktoedeling aan decentrale bestuursorganen. In opdracht van BZK heeft Berenschot onderzocht hoe vergelijkbare beleidskaders binnen de Rijksoverheid eruitzien, met als doel hier waardevolle inzichten uit te halen.
Een gemeente of provincie is geen bedrijf. Ambtenaren, griffier, burgemeester en wethouders en raadsleden moeten binnen een politiek-bestuurlijke context samen tot resultaten komen. Een goede samenwerking tussen ambtenaren en wethouders is hiervoor cruciaal. Ons leerprogramma brengt daarvoor drie elementen samen: de samenwerking tussen ambtenaren en bestuur, de samenwerking tussen college en gemeenteraad én leiderschap.
De afgelopen jaren is samenwerking op regionale schaal steeds belangrijker geworden. Om meer grip te krijgen op de regio en de succesfactoren die bijdragen aan het realiseren van publieke waarde in die regio, analyseert Berenschot in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen in tien regio’s de balans tussen publieke waarde, organisatie en legitimiteit. In dit artikel bespreken we de uitkomsten van de casusregio Zuid-Limburg.