Ik ben een gedreven consultant en bevlogen onderzoeker. Een verbinder die de juiste mensen op het juiste moment samenbrengt. Door mijn ervaring in complexe (wetenschappelijke) onderzoeksprojecten heb ik sterke conceptuele en onderzoeksvaardigheden. Daardoor ben ik in staat structuur aan te brengen in uitdagende vraagstukken.
Ik vind het fascinerend hoe mensen zich tot elkaar verhouden in onderwijs- en organisatiecontext. Ik werk graag aan projecten op het snijvlak van arbeidsmarkt en onderwijs, zoals leven lang ontwikkelen, professionalisering van onderwijs, bestuur en medezeggenschap. Ik vind het mooi om dat te doen in een omgeving met gedreven specialisten, met kennis van zaken van een breed scala aan maatschappelijke onderwerpen. Het combineren van deze inhoudelijke kennis met mijn expertise in beleidsonderzoek en -evaluatie is waarom ik voor Berenschot heb gekozen.
Met het in 2021 gestarte programma Erkennen & Waarderen beogen Nederlandse wetenschappelijke instellingen naast meetbare resultaten ook zachte aspecten mee te nemen in de beoordeling van medewerkers. De Cultuurbarometer, een door Berenschot ontwikkelde digitale enquête, meet of deze doelen worden bereikt, waar eventueel bijsturing nodig is en wat de ervaringen en beleving van medewerkers zijn. Naast positieve reacties komen er uit de eerste meting ook verbeterpunten naar voren.
Met de komst van de Spreidingswet moeten veel gemeenten voor het eerst permanent asielzoekers gaan opvangen. Daarbij zijn zij tevens verantwoordelijk voor het organiseren van onderwijs aan kinderen van asielzoekers, want die hebben net als Nederlandse kinderen recht op onderwijs. Nu het aantal minderjarige asielzoekers toeneemt, is het dus zaak dat gemeenten goed nadenken over onderwijs aan deze doelgroep. Wat moeten zij hiervoor zoal organiseren?
Het specifieke aanbod van taalonderwijs voor volwassen Oekraïners bij gemeenten en onderwijsaanbieders verschuift naar meer algemeen taalonderwijs voor volwassenen of nieuwkomers. Deze integratie in het reguliere aanbod lijkt een reactie op de toenemende behoefte van Oekraïners om zich langdurig in Nederland te vestigen. Daarbij ervaren aanbieders de nodige uitdagingen, zoals een tekort aan NT2-docenten en wachtlijsten, met name bij non-formeel professioneel onderwijs. Dat blijkt uit het derde en laatste monitoringsonderzoek dat Berenschot in het najaar van 2023 uitvoerde in opdracht van het ministerie van OCW.
Niet alleen in het reguliere onderwijs is er een lerarentekort, ook in het NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal) is er een tekort aan docenten. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil dit tekort tegengaan en onderzoekt daarom of er potentiële doelgroepen zijn van mensen die geïnteresseerd zijn om NT2-docent te worden. In opdracht van het Ministerie van OCW doet Berenschot hier onderzoek naar.
Als gevolg van de coronamaatregelen hebben studenten in het mbo, hbo en wo hebben studievertraging of andere achterstanden opgelopen. Om deze achterstanden te kunnen inlopen, zijn van rijkswege middelen beschikbaar gesteld via het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Deze ‘corona-enveloppe’-middelen zijn in 2021 en 2022 aan de instellingen uitgekeerd via een incidentele toevoeging aan de lumpsum. De minister van OCW heeft tussentijds besloten een extra bestedingsjaar toe te voegen (2023). Berenschot monitort periodiek de besteding van de middelen en de voortgang van de activiteiten bij alle instellingen in het mbo, hbo en wo.
Vanaf januari 2022 is het (weer) mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen (vsg’s) te vormen. Voor deze instellingen is de WEB en WOR van toepassing op de medezeggenschap, ook voor het vo-deel van de vsg. In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht Berenschot welke knelpunten er optreden in de medezeggenschap in verticale scholengemeenschappen en welke beleidsopties er zijn om een gemeenschappelijk wettelijk kader voor de medezeggenschap in het vo en mbo te creëren.
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er een groep ontheemden naar Nederland gekomen. Hoewel het gemeenten vaak lukt om ad hoc en binnen beperkte mogelijkheden toch taalonderwijs te organiseren, kampen zij met diverse knelpunten.
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid. Ze helpen inwoners die hun taal-, reken- of digitale vaardigheden willen verbeteren met passend aanbod. Maar hoe krijg je als gemeente meer grip op de kwaliteit van dat aanbod? En hoe voer je met de betrokken organisaties het gesprek hierover?
De Wet versterking bestuurskracht (Wvb) is vanaf 1 januari 2017 van kracht, deze heeft als doel het faciliteren en stimuleren van een goede bestuurscultuur. Op verzoek van OCW evalueerde Berenschot de Wvb, met specifieke aandacht voor succesfactoren van een goede medezeggenschap in het hoger onderwijs.