Als Klimaattalent bij Berenschot gebruik ik mijn multidisciplinaire achtergrond en verbindende kracht om projecten op gang te brengen. Dit doe ik door met een analytische en pragmatische blik ambities te vertalen naar acties. Mensen bij elkaar brengen en samen tot mooie oplossingen komen is wat mij energie geeft!
Bij Klimaattalent krijg ik de kans om van binnenuit te doorgronden hoe verschillende organisaties te werk gaan en waar ze tegenaan lopen. Mijn focus ligt vooral op de verduurzaming van mobiliteit. Veel verschillende duurzaamheidsopgaven komen samen bij mobiliteit, wat dit een complex maar buitengewoon interessant thema maakt. Door onder andere creatief om te gaan met netcongestie, en oog te hebben voor bereikbaarheid en betaalbaarheid, kunnen we tot een hoogwaardig en inclusief duurzaam mobiliteitssysteem komen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is sinds begin 2021 bezig met het ontwerpen van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. Momenteel hebben de NS tot 2025 het alleenrecht om reizigerstreinen op het hoofdrailnet te rijden. Met de nieuwe concessie wil IenW dit alleenrecht opnieuw onderhands gunnen aan NS van 2025 tot 2033. Berenschot is, samen met WesselinkVanZijst, gevraagd het ministerie te ondersteunen bij het betrekken van relevante sectorpartijen bij de concessievorming.
Zoals bekend loopt het elektriciteitsnet in Nederland vol. Zo meldde TenneT in 2022 dat het hoogspanningsnet in Limburg en Noord-Brabant tegen de grenzen aanloopt. Een soortgelijk bericht kwam begin 2023 van Liander voor de gemeente Noordwijk. Om dit probleem aan te pakken, werken de ACM, het Rijk, lagere overheden, netbeheerders en marktpartijen samen aan het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN). Berenschot Klimaattalenten namen met hun creatieve idee deel aan het Open Innovatie Programma van TenneT.
Via Berenschot Klimaattalent kunt u tijdelijk jonge, hoogopgeleide klimaattalenten inzetten voor het uitvoeren van projecten om de transitie naar een duurzaam, circulair en klimaatneutraal Nederland te versnellen.