Globalisering zorgt ervoor dat wij steeds vaker en verder reizen. Tegelijkertijd vraagt klimaatverandering om een duurzame manier van reizen. Gezien ik zelf ook vaak reis en dit op een duurzame en verantwoorde manier wil doen, heb ik een enorme drive om bij te dragen aan de toekomstige mobiliteitstransitie. Dit kan op verschillende manieren vormgegeven worden zoals door inzet van nieuwe technologieën (denk aan drones, hyperloop, alternatieve brandstoffen) of door het reisgedrag aan te passen (bijvoorbeeld door inzet van deelmobiliteit). De praktijk leert dat dergelijke oplossingen elkaar vaak aanvullen. Ik benader vraagstukken daarom ook graag vanuit een integraal perspectief.
Gezien mijn brede achtergrond in zowel de energietransitie als mobiliteit, adviseer klanten ook graag over onderwerpen die op het snijvlak van beide thema's zitten zoals bijvoorbeeld de uitrol van laadinfrastructuur. Hierbij combineer ik mijn kennis over de verschillende opgaven (o.a. netcongestie, mitigerende maatregelen en mobiliteitsbeleid).
De uitrol van de laadinfrastructuur voor personen- en goederenvervoer kent nog de nodige knelpunten. Zo vraagt de huidige netcongestie om een nieuwe standaard voor laden en leidt de introductie van ZE zones direct tot problemen rondom logistiek laden. Om de geschetste knelpunten het hoofd te kunnen bieden is interbestuurlijke samenwerking en inhoudelijke kennis over slim en logistiek laden noodzakelijk. Dit artikel biedt het Rijk, gemeenten, provincies, netbeheerders en andere partners die werken aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) inhoudelijke afwegingen en handvatten voor interbestuurlijke samenwerking.
Toenemende verkeersbewegingen vergroten de druk op het mobiliteitssysteem, waarbij met name diesel- en benzinevoertuigen zorgen voor een slechte luchtkwaliteit. Overheden – van gemeenten tot de Europese Unie (EU) – spannen zich daarom in om mobiliteit te verduurzamen. De EU heeft hiervoor een instrument ontwikkeld: de Sustainable Urban Mobility Plans ofwel SUMPs. Aangezien het hebben van een SUMP toegang verschaft tot subsidies uit het Connecting Europe Facility (CEF), biedt het opstellen van zo’n SUMP een kans om lokale verduurzamingsplannen te realiseren. In dit artikel schetsen wij hoe de EU, nationale en lokale overheden elkaar tegenkomen op het thema duurzame mobiliteit, hoe ze elkaar versterken kunnen en welke impact dit heeft op Nederland.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is van plan in te zetten op gedetailleerder milieuonderzoek en een steviger participatietraject bij het in kaart brengen van kansrijke mogelijkheden voor het aan land brengen van windenergie van zee.
De energietransitie waar de landelijke en lokale overheden momenteel vorm aan geven, heeft ook gevolgen voor de rol van de netbeheerder. Hoewel het verzorgen van klantaansluitingen nog steeds tot hun taken behoort, zijn netbeheerders veel proactiever geworden.
Elektriciteitsnetten raken steeds voller, wat het voor netbeheerders steeds lastiger maakt om nieuwe klanten aan te sluiten. Bovendien zijn netbeheerders maar één van de vele partijen die nodig zijn om de energietransitie te laten slagen. Zij zijn hierin sterk afhankelijk van organen die democratisch-gelegitimeerde besluiten nemen en kunnen zelf niet meer dan die keuzes wat richting geven.