Continu verbeteren | Berenschot

Dienst

Continu verbeteren

Operational Excellence is geen eenmalige exercitie maar is een doorlopende zoektocht naar het vergroten van de klantwaarde: Continu Verbeteren. Dit proces vraagt aandacht, tooling en draagkracht vanuit de organisatie. Wij helpen u bij het op maat implementeren van continu verbeteren om zo de resultaten duurzaam te verbeteren.
Continu verbeteren

De introductie van een nieuw product, process redesign, de implementatie van een nieuw systeem of verdergaande automatisering. Er zijn veel momenten waarop een keer grondig naar de processen en werkwijzen gekeken wordt. Om de performance van uw organisatie echter duurzaam op het gewenste niveau te houden, te reageren op nieuwe ontwikkelingen, en de geleverde klantwaarde te maximaliseren is een proces van continu verbeteren noodzakelijk.

Dit is geen nieuw inzicht, iedereen kent wel de Deming-cyclus van Plan – Do – Check – Act, de principes van Total Quality Management, en het LEAN gedachtegoed wat aan continu verbeteren ten grondslag ligt. Het op een goede manier invoeren en werkend krijgen van continu verbeteren vraagt echter om een gerichte aanpak die past bij uw organisatie, met daarin de juiste aanpak, tooling en technieken, maar vooral de juiste aandacht, focus en betrokkenheid in de hele organisatie. 

Wij helpen u bij het invoeren en borgen van een aanpak voor en een cultuur van continu verbeteren.

Meer weten?

Stuur een vraag of bel ons direct.

Stuur een vraag
Wat we bieden

Duidelijke tools en mensgerichte aanpak

Het implementeren van continu verbeteren vraagt om een mix van duidelijke tools en technieken en een mensgerichte aanpak om vaardigheden, rollen en samenwerking te versterken. Daarnaast vindt verbetering in organisatie op verschillende niveaus plaats, en op verschillende horizonnen (korte en lange termijn). Onze adviseurs kunnen de juiste instrumenten voor continu verbeteren aanreiken, maar versterken vooral de organisaties als het gaat om implementatie en veranderkracht. We hanteren daarbij ook in de implementatie een lerende aanpak, werken altijd inzichtgedreven vanuit data en analyse en verbeteren vanaf de werkvloer.

Continu verbeteren

Continu verbeteren op 4 horizonnen

We onderscheiden 4 horizonnen voor continu verbeteren, welke ook gelijktijdig in organisaties voorkomen, maar afhankelijk van de context in meer of mindere mate om aandacht vragen. 

Goed operationeel management is daarbij de basis, daarbij gaat het om zicht op resultaten hebben, een duidelijke werkwijze om vanuit hier bij te sturen met bijpassende rollen en vaardigheden. Kleine procesverbeteringen kunnen in de lijn zelf worden opgepakt middels diverse Kaizen-technieken. Grotere verbeteringen vragen om een projectmatige of zelfs programmatische aanpak met ook een verbeterorganisatie die naast de lijn, maar in nauwe verbinding met de lijn deze verbeteringen realiseert.

Verbeteren in de lijn

Goed operationeel management is de basis. We ondersteunen teams en management met het inrichten en borgen hiervan. Drie thema’s staan centraal: 

1. Inzicht: de juiste dashboards en stuurinformatie, transparantie in prestaties en zichtbaar sturen.
2. Ritme: inrichten van een cyclus van dag- en weekstarts en evaluaties of retro’s om bij te sturen op de resultaten in de operatie
3. Rollen: versterken van de rol van de teamleider en/of het versterken van de autonomie en regelruimte van het team

We reiken daarnaast methodieken aan om kortcyclische verbeteringen in het proces of de uitvoering te identificeren en direct door te voeren, zoals Kaizen-events, 5S, visgraat analyses etc.
In onze begeleiding zijn we zichtbaar, hands-on en pragmatisch en richten we ons vooral op het versterken van de competenties en vaardigheden van de organisatie zelf.

Verbeteren door projecten of programma’s

Verbeteren kost tijd en vraagt vaak ook om andere vaardigheden dan die voor de excellente uitvoering van een proces of operatie gevraagd worden. Veel organisaties kiezen er daarom voor om grotere verbeterprojecten door een tijdelijke projectorganisatie of een permanent verbeterteam te laten realiseren. 

Wij voeren verbeterprojecten uit met uw organisatie, of ondersteunen het inrichten van een verbeterteam. Ook hier reiken wij alle benodigde werkwijzen en methodieken aan en zorgen dat medewerkers zich hierin kunnen bekwamen. Daarnaast besteden we vooral veel aandacht aan de juiste verbinding van de verbeterorganisatie met de lijn in zowel de besturing van de verbeterorganisatie (van klassiek projectmanagement tot SAFe-portfoliosturing) als het betrekken van de uitvoering in de verbeterprojecten. Wij beschikken over ervaren programmamanagers en programma ondersteuners om ook op dit vlak uw organisatie te ondersteunen.

De organisatie in beweging krijgen

Het implementeren van continu verbeteren vraagt naast tools en methodieken vooral ook om het versterken van een cultuur van continu verbeteren. Daarvoor is het van belang om met het einddoel voor ogen, de organisatie in beweging te krijgen.

Dit doen we door co-creatie van de verbeteraanpak, borgen van commitment & engagement van verantwoordelijk leiderschap en een ontwikkelgerichte implementatie aanpak. Veelal vervult de teamleider hierin een cruciale dubbelrol: zij sturen de verandering én hebben zelf vaak ook routines te doorbreken waarvoor een praktijkgericht ontwikkelprogramma de benodigde ontwikkeling kan bieden. Daarnaast borgen we activatie en eigenaarschap voor de verandering door een waaier aan interventies en contactmomenten gedurende het implementatieproces met een zichtbare rol voor het leiderschap in de organisatie.