Podcast #8: Operational excellence | Berenschot Toekomstpraat

Podcast aflevering 8: Operational Excellence

Podcast
Collega's bekijken prestaties operational excellence op digitaal bord

Deel deze podcast

Datum

05 april 2022

Frédérique Spannenburg gaat in gesprek over operational excellence met Pieter Theeuwes, die een verbeterteam heeft opgezet die verantwoordelijk is voor de verbeteragenda van HartingBank en de realisatie daarvan. HartingBank levert, beheert en onderhoudt zorghulpmiddelen voor zorgorganisaties. En met Hans Schotel, adviseur bij Berenschot.

Operational excellence is het optimaliseren van de operationele winst, dat begint bij de doelstelling van de onderneming, de klant en het product en/of dienst. Operational excellence richt zich op het intern verbeteren, altijd met klant in het centrum. In deze aflevering een voorbeeld van hoe je operational excellence of continue verbeteren succesvol in je bedrijf kan organiseren.

Beluister de podcast hier

Samenvatting

Er is een goed evenwicht nodig tussen de operatie en het verbeteren van diezelfde operatie, continue verbeteren, je bent nooit klaar! Je hebt doorlopend een verbeteragenda, niet te weinig, niet te veel. Te veel door de ‘trechter’ en alles loopt ‘vast’. Te weinig en je gaat achter lopen in de markt. Differentieer in het soort verbetering, kleine verbeteringen kunnen opgepakt en geïmplementeerd worden door de operatie zelf, daarvoor is wel een bepaalde training nodig. Grotere projecten zijn veelal multidisciplinair en kosten substantieel meer tijd, projectmanagement en analysekracht. Daarvoor is het handig een eigen team te hebben, HartingBank heeft zo’n team. Verbeteren is organiseren. De verbeteragenda wordt vastgesteld en gemonitord in het MT.

Veel (60%-70%) van de projecten en projectjes hebben een IT component. Ook bij HartingBank, Pieters team legt de link naar de ICT. BlackBelts worden Digital BlackBelts. We ervaren wel twee werelden die van ICT en de operatie, met verschillende werkwijzen en ‘cultuur’, die moeten we kunnen blijven communiceren, een eigen ‘bedrijfskundig’ team als intermediair is belangrijk.

Dit laatste is ook voor HartingBank doorslaggevend voor het succes van verbeterprojecten, de verbinding met de operatie, begrijpen wat het werk inhoud. Lean noemt dat gemba, ‘neem een krukje’ en ga kijken, Wij doen nog steeds tijdstudies om te begrijpen hoe de operatie echt in elkaar zit.

Thema's omtrent operational excellence

  • Operational excellence is niet (alleen) een kwestie van een goede methode, change management of leiderschap; je moet het verbeteren en de innovatie juist een goede plaats in je organisatie geven in de structuur én in de governance;
  • Wie is verantwoordelijk voor het continue verbeteren van de organisatie?
  • Hoe hou je contact met de operatie, die uiteindelijk de verbetering moet gaan implementeren en ‘incasseren’?
Blijf op de hoogte van de laatste podcasts

Meld u aan voor onze nieuwsbrief