In deze aflevering gaan we in op de resultaten van het laatste strategietrends onderzoek dat wij begin dit jaar uitvoerden onder ongeveer 600 Nederlandse bedrijven. Welke trends zien Nederlandse ondernemers op de markt? Welke thema’s springen daarbij het meest in het oog en hoe gaan ondernemers met die trends om?
Paul Pietersma was zelf lange tijd werkzaam bij Berenschot als adviseur strategie ontwikkeling en ondersteunde ruim 20 jaar ondernemers in uiteenlopende sectoren bij de ontwikkeling van hun bedrijfsstrategie. Sinds een jaar staat hij zelf aan het roer als CEO van Legit Forum, een groothandel die zich richt op de inrichting van gebouwen. Hoe kijkt hij aan tegen de strategische trends die in het onderzoek naar voren komen en welke impact heeft dat op de onderneming die hij nu aanvoert.
Meindert Flikkema is als adviseur strategie ontwikkeling werkzaam bij Berenschot en is daarnaast bijzonder Hoogleraar Strategieontwikkeling aan de Vrije Universiteit. Hoe kijkt hij naar de resultaten van het strategie trend onderzoek ?
Thema's omtrent strategie trends
Resultaten Strategie Trendsonderzoek 2021
Digitalisering, innovatie en arbeidsmarktontwikkelingen zijn dit jaar de meest besproken onderwerpen in de directiekamer, zo blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2021.
Zijn strategie trends belangrijk?
Zijn de strategie trends van vóór de crisis nog belangrijk? Consultancy.nl schreef er een artikel over.
Strategie maken in onzekere tijden. Lees hier een blog over dit onderwerp.
Samenvatting aflevering 2
Welke rol speelt digitalisering bij strategieontwikkeling en wat zijn de blijvende gevolgen van Covid voor de toekomst van organisaties ? De gastsprekers in deze aflevering zien blijvende veranderingen in onze manier van werken als gevolg van de Covid crisis, en daarmee ook voor de strategische koers van organisaties.. Het wordt niet meer volledig zoals voorheen. De mogelijkheden die digitalisering biedt om bijvoorbeeld op afstand met elkaar te werken zijn door de Covid crisis in een versnelling gekomen.
Maar, volledig thuiswerken, of alleen nog maar online shoppen, zoals sommigen denken zal niet gebeuren. Fysiek menselijk contact blijft onontbeerlijk in onze manier van leven en werken. Ondernemers moeten bij de ontwikkeling van hun strategie derhalve rekening houden met het ontstaan van een nieuwe balansen tussen thuis en op kantoor werken en tussen online klantbediening en fysieke dienstverlening.