Het samenwerkingsproject H-vision bekijkt hoe de industrie al vóór 2030 kan worden voorzien van CO2-arme energie door aardgas en kolen te vervangen door “blauwe waterstof” en hierbij mogelijk ook restgassen circulair in te zetten. H-vision onderzoekt hiervan de technische, economische en financiële haalbaarheid.
Blauwe waterstof als versneller en wegbereider van energietransitie in industrie
Berenschot is gevraagd om in dit project de werkgroep Business te leiden. In deze rol dragen wij verantwoordelijkheid over het opstellen van de business case, de economische randvoorwaardelijkheden en de economische vergelijking tussen verschillende varianten van de inzet van ‘blauwe waterstof’, mogelijk ook in vergelijking met andere transitieoplossingen. Dit wordt gedeeld met inbreng van de deelnemende partijen middels een werkgroep, waarin de gehele nieuwe waardeketen is vertegenwoordigd – van gebruiker tot producent van waterstof.
Het idee is een aantal fabrieken te bouwen die aardgas nog vóór gebruik splitsen in waterstof en kooldioxide. Deze CO2 wordt vervolgens opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee, dan wel gebruikt, zoals nu al in kassen in het Westland gebeurt. H-vision maakt gebruik van de infrastructuur van het Porthos-project. Voordeel van deze aanpak is dat deels bestaande infrastructuur en kennis kan worden gebruikt, waardoor de transitie versneld wordt en de kosten naar verwachting beter beheersbaar blijven.
H-vision richt zich op een potentiële CO2-emissiereductie van 2 megaton in 2025, oplopend tot 6 megaton in 2030. Na 2030 bestaat de mogelijkheid om dit uit te breiden, tenzij blauwe waterstof tegen die tijd vervangen gaat worden door groene waterstof.
Na 2030 kan “blauwe waterstof” geleidelijk worden aangevuld of vervangen door “groene waterstof”, dat gemaakt kan worden met behulp van zon- en windenergie. H-vision beoogt zo de energietransitie te versnellen en de weg te bereiden voor de groene waterstofeconomie.
In dit samenwerkingsverband participeren Deltalinqs, TNO, Air Liquide, BP, EBN, Engie, Equinor, Gasunie, GasTerra, Linde, OCI Nitrogen, Havenbedrijf Rotterdam, Shell, TAQA, Uniper en Koninklijke Vopak. Door hun kennis te bundelen kunnen zij volledige waterstofketens opzetten. Deze zomer heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een subsidie toegekend aan deze haalbaarheidsstudie.