Roadmap advanced analytics MRO-markt | Berenschot cases

Roadmap advanced analytics voor bedrijf in de MRO-markt

Case
Roadmap advanced analytics voor bedrijf in de MRO-markt

Deel deze case

Datum

17 december 2020

Opdrachtgever

Klant MRO-markt luchtvaart

De klant is actief in de MRO (Maintenance, Repair & Overhaul)-markt in de luchtvaart. Het bedrijf pleegt onderhoud aan componenten en systemen van vliegtuigen terwijl deze in gebruik zijn, tussen vluchten door, zodat een vliegtuig zo veel mogelijk vliegt en zo min mogelijk stilstaat. Daarnaast houdt het bedrijf zich ook bezig met de ontwikkeling van innovatieve toepassingen en handel in vliegtuigonderdelen.

Toetsen businesscase

De afgelopen paar jaar heeft het bedrijf een aantal pilots gedaan om de mogelijkheden van advanced analytics te onderzoeken. Om een besluit te kunnen nemen over eventuele opschaling van advanced analytics, legde het bedrijf Berenschot een door henzelf opgestelde businesscase voor. De vraag was of Berenschot die wilde toetsen en wilde meedenken over het realiseren ervan als het gaat om organisatorische inrichting, te zetten stappen en draagvlak binnen de organisatie.

“Wat ik erg heb gewaardeerd in dit traject, is dat Berenschot ons zowel aan waardevolle externe inzichten heeft geholpen als intern mensen bij elkaar heeft gebracht. Door die verbinding veranderde de discussie rondom de businesscase van onbegrip naar enthousiasme om samen stappen te zetten.” – Klant

Mini-benchmark

Om de vraag te kunnen beantwoorden, voerde Berenschot een mini-benchmark uit bij zeven klanten. In interviews werd hun gevraagd naar hun drijfveren om met advanced analytics te starten, hoe ze dit organiseren, welke rol IT daarbij vervult, welke kennis je als bedrijf in huis moet hebben en welke je inhuurt, en hoe de IT-infrastructuur en -processen eruitzien. Tot slot werd ook de businesscase van deze zeven bedrijven tegen het licht gehouden. Zo ontstond een goed beeld van hoe andere partijen advanced analytics organiseren en financieren.

Dicht bij de business

Enkele inzichten uit deze externe interviews: veel organisaties starten niet op basis van een businesscase, maar op basis van een ambitie om er strategisch voordeel mee te behalen. Daarnaast bleek dat hoewel IT een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling, advanced analytics altijd dicht bij de business georganiseerd moet worden. Tot slot kwam naar voren ook dat advanced analytics serieuze investeringen vergt, zowel in mensen als in middelen. Hierbij valt op dat de opgestelde businesscases uiteindelijk vaak positief zijn, maar niet altijd op de voorspelde toegevoegde waarde.

Stapsgewijze invoering

Naast deze externe interviews sprak Berenschot ook met medewerkers vanuit verschillende disciplines binnen het bedrijf om de potentie van advanced analytics te toetsen. Uiteindelijk zijn de opgetelde inzichten in een workshop samen met het managementteam vertaald naar een stappenplan voor de verdere invoering.

Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd

Meer weten over dit onderwerp?