Vrijwel alle (semi)publieke organisaties voeren inmiddels beleid op het gebied van integriteit. Helaas is dit integriteitsbeleid nog maar zelden effectief. Vaak zijn medewerkers onvoldoende op de hoogte van de regels en procedures, wordt er beperkt over integriteit gesproken en weten managers en medewerkers niet wat er van hen wordt verwacht. Een van de oorzaken is dat beleid onvoldoende aansluit bij de dilemma’s en opgaven op de werkvloer. Die zijn voor een ambtenaar die bezwaren op het gebied van ruimtelijke ordening afhandelt, heel anders dan voor een Wmo-consulent. En de term ‘weerbaarheid’ heeft voor een handhaver een heel andere lading dan voor een bestuursadviseur.
Wij helpen u te bepalen waar uw organisatie nu staat en op welke punten uw organisatie aangepast dient te worden om integriteit naar een hoger plan te tillen en te waarborgen in de toekomst. Dit doen wij door samen met u effectief integriteitsbeleid te formuleren. Het levert uw organisatie een beleid dat aansluit bij de concrete opgaven waar uw organisatie, uw teams en uw medewerkers voor staan. Bijvoorbeeld door het: