Organisaties benaderen kostenbesparingsprogramma’s vaak eenzijdig. Componenten die vaak vergeten worden, zijn de markt en de koppeling met de strategie. Het kritisch kijken naar kosten en personeel is echter alleen van toegevoegde waarde bij voldoende toekomstperspectief. Daarom dient u niet alleen de kosten onder de loep te nemen, maar ook uw bedrijfsprocessen en -structuur, marktontwikkelingen en de strategie. Dit kan bijvoorbeeld middels een benchmark.
Gouden stelregel hierbij is vroegtijdig en grondig anticiperen op grote veranderingen. Bij een terugvallende marktvraag dient u in het juiste tempo met de juiste diepgang beslissingen te nemen. Dergelijke maatregelen variëren van kostenbesparingen tot het structureel afstoten van bepaalde activiteiten, producten of het niet langer bedienen van bepaalde klanten.
In welke fase uw organisatie zich ook bevindt, wij helpen u deze snel en effectief weer op het juiste spoor te zetten. Daarbij zetten we onze jarenlange ervaring, sectorkennis en integrale aanpak in op de volgende vlakken:
Wat is het marktpotentieel? Wij helpen u met de keuzes rond product-marktcombinaties, kanalen en strategische herpositionering.
Is uw organisatie fit for the future?
Hoe komt u tot een structurele verbetering?