Een ondernemingsraad (OR) is als belangenbehartiger van medewerkers de gesprekspartner van bestuurder voor uiteenlopende bedrijfseconomische en sociale onderwerpen. Vaak hebben deze onderwerpen een effect op uiteenlopende arbeidsvoorwaarden. Door haar wettelijk verankerde rol kan de OR bij adviesaanvragen en instemmingsverzoeken invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering en zo een bijdrage leveren aan het goed functioneren van de organisatie. Tijdige betrokkenheid van de OR en actieve deelname aan gesprekken met de bestuurder zorgen voor een efficiënter en effectiever adviesproces.
Voorwaarde voor een effectieve samenwerking tussen OR en bestuurder is dat er open wordt gecommuniceerd, informatie tijdig wordt gedeeld en informeel alternatieven kunnen worden besproken. Beide partijen behouden daarbij hun eigen verantwoordelijkheden. Een inhoudelijk sterk gesprek voeren met de bestuurder en een goed onderbouwd advies opstellen is voor veel OR’s echter nog een behoorlijke uitdaging.
Wij faciliteren het gesprek tussen OR en bestuurder en brengen óók onze expertise en ervaring in. Wij helpen bij het beoordelen van adviesaanvragen, hiervoor kijken we kritisch naar strategische uitgangspunten, logica en onderbouwing en naar de maakbaarheid en wenselijkheid van plannen. Concreet omvat dit:
De OR is onze opdrachtgever: wij zetten ons in voor de belangen van de OR en daarmee de medewerkers. Om objectief advies te kunnen geven, is het essentieel dat wij ook een eigen visie op de plannen van de bestuurder kunnen vormen.
Wij faciliteren het gesprek tussen OR en bestuurder, omdat een vroege toetsing van plannen grote voordelen biedt:
Voor een effectief gesprek is het belangrijk dat OR en bestuurder elkaars uitgangspunten en drijfveren goed begrijpen. Wij begeleiden dit proces en zorgen voor een heldere afbakening van de rollen en toegevoegde waarde van zowel de OR als onszelf.
Bij het toetsen van adviesaanvragen gaan we als volgt te werk:
1. Vaststellen van uitgangspunten en kerngegevens. Beoordeling van de volledigheid en diepgang van de beschikbare informatie.
2. Analyseren van alternatieven. Inzicht krijgen in onderzochte alternatieven en de gehanteerde criteria.
3. Beoordelen van keuzes. Op basis van expertise en ervaring bepalen we uitgangspunten, een ‘meetlat’ voor de beoordeling. Eventuele aandachtspunten worden ook in kaart gebracht.
4. Toetsen van implementatie- en communicatieplan. Beoordeling van realisme van de planning en effectiviteit van de voorgestelde uitvoering en communicatie.
Wij hebben ondernemingsraden ondersteund bij toonaangevende organisaties, waaronder: PostNL, NS, ING, Schiphol Amsterdam Airport, ABN AMRO, KPN, Ericsson, Nokia, Essent.