Wie ben je?
Vanaf 2010 ben ik werkzaam als directeur Klantbelang & DigiContact bij stichting Philadelphia binnen de gehandicaptenzorg.
Wat heb je gedaan op het gebied van regeldruk?
Philadelphia is al in 2011 gestart met de implementatie van regelarme zorg in de gehele organisatie. Vanaf 2019 houd ik me in nauwe samenwerking met de eindverantwoordelijken binnen de zorgkantoren van Menzis, CZ en Zilveren Kruis bezig met de opzet en implementatie van de NZa-beleidsregel ‘Vernieuwend Verantwoorden’. Dat heeft geresulteerd in het experiment ‘Regelarm Verantwoorden’, waarin de visie ‘Verantwoorden op basis van Vertrouwen’ centraal staat. In het experiment, dat in november 2023 met een symposium is afgesloten, zijn dertig locaties binnen Philadelphia met het regelarm cliëntdossier gaan werken. Dat heeft niet alleen de kwaliteit van het gesprek met de cliënt verbeterd, ook de administratieve lastendruk is verminderd. Inmiddels zijn we gestart met de uitrol van het regelarme cliëntdossier binnen heel Philadelphia. De zorgkantoren zijn in gesprek met aanbieders binnen de gehandicaptenzorg en ouderenzorg om deze manier van verantwoorden te implementeren.
In hoeverre is de bestuurder aan zet voor meer tijd voor zorg?
Bestuurders van zorgorganisaties spelen een cruciale rol bij het creëren van meer tijd voor zorg door de administratieve last te verminderen. Bijvoorbeeld door slim te digitaliseren en processen te stroomlijnen. Denk aan spraakgestuurd rapporteren of aan systemen die gegevens automatisch invullen. Daarnaast moeten bestuurders kritisch kijken welke administratieve handelingen echt noodzakelijk zijn voor kwaliteit en veiligheid. Oftewel overbodige registratie schrappen en met toezichthouders in gesprek over het terugdringen van regels die niet bijdragen aan betere zorg.