In december 2023 nam openbaarvervoerbedrijf EBS zero-emissie concessies over van Connexxion en Arriva, met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland als opdrachtgever. Op dat moment waren er nog geen stallingen, laadinfrastructuur en elektrische bussen voorhanden. Ter ondersteuning van de voorbereiding en implementatie van deze concessie IJssel-Vecht en om het reguliere contact met de opdrachtgevers plus het concessiebeheer goed vorm te geven, deed EBS een beroep op Berenschot Klimaattalent.
EBS verzorgt het openbaar vervoer per bus op de noordelijke Veluwe, het grootste deel van Overijssel en de Noordoostpolder, Flevoland en Lelystad, met uitzondering van Almere. Het bedrijf heeft ruim 900 chauffeurs in dienst en ongeveer 280 overwegend elektrische bussen. Een reis met een ZE-bus is stiller en schoner, en biedt meer comfort gedurende de reis. Met het nieuwe materieel in deze concessie krijgen klanten ook voordelen als wifi in de bus en een digitale leesmap. Verder verstrekt EBS binnen deze concessie de voertuigen met bijbehorende apparatuur en organisatie voor 25 buurtbusverenigingen, die met 650 vrijwilligers buurtbuslijnen bemensen. Scholierenvervoer wordt uitbesteed aan onderaannemers.
We hadden een hele harde deadline, die we mede dankzij Leon hebben weten te halen.
- Maarten Spaargaren, Concessiemanager, EBS
Abrupte overgang
Het werken naar de implementatie én het daadwerkelijk gaan rijden dus verantwoordelijk worden voor een nieuwe concessie, gebeurt van de één op de andere dag. “Opeens zijn wij verantwoordelijk voor in dit geval 250 chauffeurs en drie nieuwe stallingen en bijbehorende bussen en moeten we zorgen dat de gebouwtjes er staan met alles wat erbij hoort. Dat vergt heel veel voorbereiding”, stelt Maarten Spaargaren, concessiemanager voor EBS voor de concessie IJssel-Vecht. “Dat is voldoende goed gelukt om in december te kunnen starten met de dienstregeling, hoewel we bij sommige stallingen tijdelijke voorzieningen moesten treffen. Maar de chauffeurs waren er en ze waren enigszins voorbereid op de nieuwe routes en de nieuwe bussen.”
Harde deadline
Bij de voorbereiding en implementatie zorgde klimaattalent Leon Honkoop van Berenschot voor structuur, joeg hij acties na en zorgde hij samen met een team dat bepaalde mijlpalen voor het concessiebeheer gehaald werden. “We hadden een hele harde deadline, die we mede dankzij Leon hebben weten te halen. Daarnaast heeft hij ervoor gezorgd dat er elk kwartaal een rapportage kwam voor de opdrachtgevers, op basis van input van alle mensen in de organisatie. Ook dat is een niet te onderschatten klus geweest met een paar tussentijdse deadlines”, schetst Spaargaren. Verder ondersteunde Honkoop EBS ook projectmatig met het organiseren van informatiebijeenkomsten, de onboarding van nieuwe personeel en het bewaken van actielijsten.
Ingewikkelde sector
Tijdens het project werd Honkoop min of meer in het diepe gegooid, stelt Spaargaren. “Hoe de OV-wereld gefinancierd en georganiseerd is, wat er allemaal bij komt kijken, waar je tegenaan loopt in de operatie, is voor mensen van buitenaf best ingewikkeld. Er komt veel bij kijken: de IT, logistiek, mensen, bussen en techniek”, zegt hij. “Leon heeft heel hard gewerkt, heel veel bereikt en ons veel werk uit handen genomen en zijn verantwoordelijkheden goed opgepakt. Heel knap, zeker gezien de veelheid aan activiteiten en taken die van tevoren niet eens helemaal goed gedefinieerd waren.”
Puzzelen
Ook Honkoop kijkt met veel plezier terug op de samenwerking in de afgelopen elf maanden. “Het interessante aan deze opdracht was enerzijds de kennismaking met het OV en anderzijds het haakje met duurzaamheid, te weten het zero-emissiegehalte binnen de concessie en wat daarbij komt kijken”, zegt hij. “Bij het realiseren van de stallingen bleek er geen aansluiting op de plek waar wij hem wilden en raak je aan de netcongestie. Dat is meteen ook de uitdaging voor het runnen van een zero-emissie concessie, want bussen moeten op enig moment opgeladen kunnen worden. Het leggen van de puzzel in OV-land is al vrij ingewikkeld, met chauffeurs en de dienstregeling, maar die wordt extra complex vanwege de beperktere actieradius van de bussen.” Ook de duidelijkheid en sturing van Spaargaren stelde Honkoop op prijs. “Maarten voelt haarfijn aan wanneer ik behoefte heb aan ondersteuning en wanneer niet. Zelf vind ik het prettig om enige autonomie te hebben in mijn werk en die geeft hij.”
Positieve ervaring
Spaargaren heeft de inzet van een Berenschot Klimaattalent als positief ervaren. “Qua capaciteit, kwaliteit en achtergrond zou ik het andere organisaties zeker aanraden. Ook het proces vanaf het moment dat ik contact heb gezocht, verliep prima. Ik kon kiezen uit twee potentiële kandidaten en we hebben goede afspraken kunnen maken”, zegt hij. “En dat we tevreden waren, blijkt wel uit het feit dat we de opdracht tussentijds hebben verlengd.”