De installatiewereld staat aan de vooravond van grote veranderingen. Onderhoud en beheer worden steeds belangrijker, temeer omdat gebouwen steeds complexer worden. Bovendien is de verwachting dat opdrachtgevers straks niet meer betalen voor de installatie op zich, maar voor tien jaar comfortabel wonen of werken. Hierdoor kunnen installatiebedrijven steeds minder op basis van uurtje-factuurtje werken en ontstaan andere verdienmodellen, zoals prestatie- en leasecontracten. Een installateur moet dan ook transformeren van een generalist die alles kan naar iemand die proactief samenwerkt, ontzorgt en inspeelt op de behoeftes van de klant.
Veranderende context
Een grote technisch dienstverlener vroeg Berenschot verbeteringen te identificeren in de ontwikkeling naar een optimale onderhoudsorganisatie die klaar is voor deze toekomst. Aan de hand van interviews met klanten en ketenpartners hebben we een overzichtelijk beeld geschetst van de veranderende context van het installatiebedrijf.
Tastbare uitdaging
Door een doelgerichte interne analyse van prestatie, organisatie, inkoopactiviteiten en productiviteit van de onderhoudsorganisatie hebben we de uitdaging voor de toekomst benoemd en tastbaar gemaakt. Daarna hebben we samen met de klant de strategie bepaald.